Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Butikkene vinner kundene i årets julehandel – Gen Z kjøper de dyreste varene

Butikkene lokker flest kunder jo nærmere vi kommer julaften // Foto: Istock
– De fysiske butikkene opplever alltid et oppsving før jul, sier markedssjefen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Butikkene får revansj i årets julehandel. Det fastslår SaaS-selskapet Voyado som har analysert mer enn 22 millioner transaksjoner fra nordmenns julehandel.

Statistikken fra analysen viser at antall kjøp i butikk har økt, mens netthandelen har gått ned. Tidligere i november delte Virke sine prognoser for årets julehandel. De konkluderte med at nordmenn ville handle for 69 milliarder kroner i desember – hvorav 25 milliarder kroner ville brukes på netthandel.

Et annet interessant funn fra analysen er at stadig flere velger kvalitet fremfor kvantitet.

ANNONSE

Salget av klær i premiumsegmentet har nemlig økt med hele 45 prosent mot samme periode i fjor, på tvers av alle aldersgrupper.

Det er interessant å se hvordan forbrukerne i årets julehandel har et økt fokus på dyrere produkter av høyere kvalitet framfor billigere alternativer etter en periode med anstrengt økonomi som ser ut til å ha avtatt.

De fysiske butikkene opplever alltid et oppsving før jul, med økt volum fram til julaften, når man ikke lenger er sikker på å få gavene hjem i tide, sier Johanne Øiestad, markedssjef i Voyado.

Og hvor mye leder butikkene fremfor julehandelen? Jo, salgsvolumet i de fysiske butikkene har økt med ti prosent, samtidig som antall kjøp på nett har gått ned med sju prosent. Tallene gjelder for perioden 20. november til og med 13. desember, sammenlignet med samme periode i fjor.

Generasjon Z driver det økende volumet

Voyado konkluderer dessuten med at det er forbrukerne i alderen 18 til 26 år som handler mest. Denne aldersgruppen har både økt antall kjøp med 20 prosent, hvorav 18 prosent er kjøp i fysiske butikker, samt prioritert færre, men dyrere varer.

Generasjon Z har samtidig økt kjøpene i premiumsegmentet med 32 prosent i fysiske butikker og 43 prosent i nettbutikker.

Del artikkel: