ANNONSE

Bygger milliardkonsern innen e-handel – nye toppsjefen forteller: "Nå blir vi enda sterkere"

Charlotta Svarfvar og Cato Broberg
Samler merkevarene under ett tak.
Nils Lund

Egmont skal få ny fart på netthandelen, og veien dit går via mer samordning og en ny administrerende direktør.

Nettbutikkene i kategorien kjøkken og hjem – altså Bagaren och Kocken, Royal Design, Rum 21 og Andlight – samles nå i et netthandelskonsern som får navnet Egmont Livingnordic.

LES OGSÅ: Egmont står løpet ut – etter omorganisering: Øker på nesten alle områder

Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner årlig og vil bli ledet av Charlotta Svarfvar, som nylig overtok rollen som administrerende direktør i Bagaren och Kocken. Hun sier at hun er beæret over tilliten til å lede det nye konsernet og ser flere fordeler med strukturen.

Gjennom den nye strukturen blir vi enda sterkere og kan sammen fortsette å utvikle alle de sterke merkevarene og befeste vår posisjon som markedsledere og kategori-eksperter, sier Svarfvar i en kommentar.

Store gevinster å hente

En som derimot forlater i forbindelse med omorganiseringen, er Royal Designs administrerende direktør, Nanna Hedlund. Men hun vil bli værende under konsolideringsprosessen for å sikre en så smidig overgang som mulig.

Det har vært en spennende tid med Royal Design Group. Jeg er veldig stolt over den omfattende kostnadsomstillingen vi har gjennomført parallelt med arbeidet med å bygge et "Royal Design 2.0", klar for sterk internasjonal vekst. Vi ser allerede en positiv utvikling siden relanseringen. Derfor føles det godt å overlate et betydelig sterkere Royal Design Group til neste kapittel, sier Hedlund.

Endringene vil tre i kraft 1. oktober i år. Vi tok en prat med Cato Broberg, administrerende direktør for Story House Egmonts netthandelsvirksomhet, for å få mer innsikt i hvordan det nye konsernet både skal spare penger og øke veksten.

Han nevner blant annet at det er store gevinster å hente på IT-siden ved en sammenslåing.

Vi vil få mer effekt av våre investeringer og bare trenge å investere én gang, i stedet for tre. Vi tror vi får mer kraft, en mer strømlinjeformet prosess og mer kompetanse på sårbare funksjoner. I stedet for å ha kun én person innenfor et kompetanseområde, som gjør det sårbart, kan vi nå utnytte kompetansen på tvers, sier Broberg til Netthandel.

Hvordan ble prosessen rundt valg av administrerende direktør for konsernet?

Vi begynte å se på synergier i Royal Design og diskuterte hvordan helheten skulle se ut. Hvordan vi kan gjøre det bedre innenfor Egmont. Både Nanna, Charlotta og flere andre var involvert i den prosessen og så at det var en god idé å bygge større. I den prosessen ble Charlotta interessant, sier Broberg, og fortsetter:

Nanna ønsket i sin tur å jobbe tettere på merkevarene og produktene, ikke så mye med konsernspørsmål – så det ble en naturlig prosess. Charlotta har også gjort en god jobb siden hun tok over Bagaren och Kocken og kjenner både bransjen og hvordan vi jobber.

Vil det bli nedskjæringer på personalsiden?

Personalkostnadene utgjør 6 prosent av omsetningen, det er ikke veldig mye. Andre poster er viktigere. Jeg kan ikke si at det aldri vil skje, men vi har ingen planer om å gjøre det nå.

Han påpeker også viktigheten av å bli en enhetlig, stor aktør. Dette har vokst frem etter pandemien, hvor etterveksten etter superveksten i netthandelen og lavkonjunkturen har rammet mange selskaper hardt.

Vi har satset stort på å være kategorieksperter som skiller seg fra de brede markedsplassene ved å være dypere. Det tror vi er bedre for forbrukerne. Samtidig ser vi behovet for skala. Titter vi på de siste årene, hvor bra det gikk frem til Covid, og hvor mange som satset på fremtidig vekst, så ser vi at de store aktørene har klart seg bedre i lavkonjunkturen som fulgte, sier han.

"Fått mye bedre kontroll"

Konklusjonen av det siste arbeidet i Egmont er at man både trenger å være eksperten på sitt område og en stor aktør for å kunne drive den nødvendige skalaen. Dette gir også bedre forhandlingsposisjoner og muligheten til å kutte kostnader.

Vi vil kunne jobbe mer sammen med våre leverandører og bli mer koordinert over våre merkevarer, sier Broberg.

En av faktorene som underbygger deres resonnement, og som Cato selv nevner, er det faktum at konkurser innen netthandel har økt med 46 prosent i år. De fleste av disse er mindre aktører som ikke har klart det enorme presset som kom etter pandemien. Noen større aktører har også gått konkurs eller måttet gjennomgå en rekonstruksjon.

Når tror dere at netthandelen vil snu igjen?

Det er et veldig vanskelig spørsmål. Vi har fått mye bedre kontroll nå enn under Covid. Etableringen var så stor, og det ble pumpet inn mye penger i netthandelsmarkedet, noe som førte til en stor overetablering.

Mange aktører kjøpte også for mye lager og hadde for mye kapasitet, noe som førte til en dobbel negativ effekt. Alle hadde for mye varer og måtte dumpe dem til priser som ikke var bærekraftige, samtidig som etterspørselen falt.

"Ekstra negativ effekt"

Det er altså ikke bare inflasjon og lavkonjunktur som er årsaken til fallet i handelen de siste årene. Mange forbrukere kjøpte det de trengte og ønsket under pandemien.

Deretter falt etterspørselen automatisk drastisk, noe som rammet butikkene som hadde fylt opp lageret og utvidet sortimentet for å møte den enorme ordremengden under pandemien.

En bølge som stoppet like brått som den startet. Og situasjonen ble selvfølgelig ikke bedre av at tidligere prisdumping ble etterfulgt av økte priser.

Under pandemien var det vanskelig å få tak i varer, så man kjøpte inn produkter man normalt ikke ville kjøpt. Ofte fikk man ikke tak i produkt A og B, men produkt C, som man egentlig ikke selger. Så gjennom den prosessen ble sortimentet stadig større, noe som hadde en ekstra negativ effekt.

Han sier at deres egne merkevarer nå har betydelig bedre kontroll over både kostnadsnivåer og lagerbeholdning. Arbeidet med å trimme virksomhetene tilbake til hver sin kjernevirksomhet er gjennomført, og det er en god posisjon å være i før etterspørselen øker igjen.

Vi er godt posisjonert for når folk begynner å bruke penger igjen. Vår posisjon innen medium til high-kategorien gjør at vi rammes direkte når etterspørselen svekkes. Men jeg tror vi vil få et stabilt marked fremover. Fortsatt utfordrende, men ikke tøffere enn før. Vi har bedre kontroll, vi ser at rentene senkes, så jeg tror vi vil se bedre tider snart, avslutter Cato Broberg.

Del artikkel: