Ferske tall fra årsstatistikken til Virke Byggevarehandel viser at det ble omsatt for 55,3 milliarder i byggevarehandelen i 2020. Dette var en økning på hele 5,6 milliarder eller 11,3 prosent i forhold til 2019. Veksten ble i stor grad drevet av økt aktivitet i privatmarkedet.
Byggevarehusene opplevde i 2020 et voldsomt oppsving i salget til privatkunder, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel.
LES OGSÅ: Milliardvekst for Byggmax: "Vi går inn i 2021 sterkere"
Nordmenn tilbrakte mye tid hjemme og benyttet muligheten til å gjøre arbeid på egen bolig. Samtidig bidro begrensede forbruksmuligheter og lave renter til høy aktivitet i bruktboligmarkedet.
Fremover kan likevel ettervirkningene av pandemien, som et fall i antall igangsatte boliger, gi negative vekstimpulser for bransjen, sier Koksvik.
Mange om beinet
Det er sterk konkurranse i markedet, både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel. De siste årene har eierskifter og oppkjøp bidratt til at byggevaremarkedet spisses med færre og sterkere aktører.
Vi har noen store landsdekkende aktører og kjedekonsepter med betydelige markedsandeler, men det er også rom for mindre aktører med en mer regional profil, sier Koksvik, og legger til_
Utover økt konsolidering som påvirker konkurransesituasjonen, vil byggevarehandelen kunne preges av et større fokus på bærekraft i årene fremover, avslutter Koksvik.
Statistikken omfatter ni av de største aktørene innenfor byggevarehandelen. Samtlige aktører omsetter varer til proff- og privatkunder. Medlemmene kontrollerer 596 utsalgssteder fordelt over hele landet og den samlede omsetningen utgjør 73 prosent av det norske markedet for byggevarer.
LES OGSÅ: Etter milliardvekst - venter massiv pågang i ferien