CDON, som i slutten av 2020 ble skilt fra søsknene Nelly og Qliro, rapporterer nĂ¥ tallene for siste kvartal i fjor. Den totale omsetningen økte da med 9 prosent til 828,1 millioner svenske kroner. Samtidig landet driftsresultatet pĂ¥ 18,3 millioner kroner.
Jeg er stolt over Ă¥ fĂ¥ presentere CDONs første Ă¥rsrapport som et selvstendig børsselskap. Vi kan se tilbake pĂ¥ ett Ă¥r med raske forandringer innen handelen. Digitaliseringen fører til at mange tradisjonelle butikker og netthandlere søker nye veier Ă¥ gĂ¥ for fortsatt vekst, sier selskapets daglige leder Kristoffer Väliharju, i en kommentar.
Det netthandelsselskapet satser mest pĂ¥ nĂ¥ er markedsplassen CDON Marketplace, hvilket sĂ¥ en sterk vekst under Q4.
CDON Marketplace solgte for 640,9 millioner kroner i Q4 2020, som er opp fra 399,5 millioner kroner under samme periode i 2019. Antallet sluttkunder pĂ¥ markedsplassen skal samtidig ha økt med 27 prosent til 2,3 millioner.
Antallet bedrifter som tilbyr sine produkter pĂ¥ CDONs plattform økte med 46 prosent under Ă¥ret til over 1500 stykker, sier Kristoffer Väliharju og legger til:
I løpet av Ă¥ret har vi ogsĂ¥ ønsket velkommen til et antall e-handlere som kommer utenfra Norden, blant annet en av Europas største markedsplasser CDiscount.
CDON meddeler nĂ¥ at man har en infrastruktur tilpasset for en markedsplass i stedet for en tradisjonell netthandel.
Under kvartalet lanserte vi fundamentet i en egenutviklet teknologiplattform, som er tilpasset for CDONs virksomhet og fremtidsplaner. Bytte av plattform ser vi pĂ¥ som avgjørende for Ă¥ kunne ta kunde- og handleopplevelsen til et nytt nivĂ¥.