CDON, som i slutten av 2020 ble skilt fra søsknene Nelly og Qliro, rapporterer nå tallene for siste kvartal i fjor. Den totale omsetningen økte da med 9 prosent til 828,1 millioner svenske kroner. Samtidig landet driftsresultatet på 18,3 millioner kroner.
Jeg er stolt over å få presentere CDONs første årsrapport som et selvstendig børsselskap. Vi kan se tilbake på ett år med raske forandringer innen handelen. Digitaliseringen fører til at mange tradisjonelle butikker og netthandlere søker nye veier å gå for fortsatt vekst, sier selskapets daglige leder Kristoffer Väliharju, i en kommentar.
Det netthandelsselskapet satser mest på nå er markedsplassen CDON Marketplace, hvilket så en sterk vekst under Q4.
CDON Marketplace solgte for 640,9 millioner kroner i Q4 2020, som er opp fra 399,5 millioner kroner under samme periode i 2019. Antallet sluttkunder på markedsplassen skal samtidig ha økt med 27 prosent til 2,3 millioner.
Antallet bedrifter som tilbyr sine produkter på CDONs plattform økte med 46 prosent under året til over 1500 stykker, sier Kristoffer Väliharju og legger til:
I løpet av året har vi også ønsket velkommen til et antall e-handlere som kommer utenfra Norden, blant annet en av Europas største markedsplasser CDiscount.
CDON meddeler nå at man har en infrastruktur tilpasset for en markedsplass i stedet for en tradisjonell netthandel.
Under kvartalet lanserte vi fundamentet i en egenutviklet teknologiplattform, som er tilpasset for CDONs virksomhet og fremtidsplaner. Bytte av plattform ser vi på som avgjørende for å kunne ta kunde- og handleopplevelsen til et nytt nivå.