Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

CDON med styrkebeskjed etter intenst år – øker omsetningen

Fredrik Norberg, adm. dir. i CDON // Foto: CDON
"Har endret fokus".
David Gustavsson

Hvordan går det egentlig med gode, gamle CDON? Jo, det vet vi nå. Ved lunsjtider torsdag la plattformen ut sin rapport for fjerde kvartal, samt helåret 2023. Men la oss først fokusere på fjerde kvartal.

CDON oppnådde en GMV på 625,6 millioner svenske kroner, mot 650,6 millioner året før. De tapte altså omtrent 25 millioner.

Når vi nå lukker regnskapet etter et intenst år, konkluderer vi med at vi er på rett vei for å realisere CDONs store potensial, skriver selskapet i sitt regnskap.

ANNONSE

Og hva er GMV lurer du kanskje på? Jo, det står for "gross merchandise value" og er den totale salgsverdien på de varer som ble solgt på markedsplassen. Og i det fjerde kvartalet tapte altså CDON ganske mange GMV-millioner.

Men CDON viser også til sin nettoomsetning, altså sitt totale salg, og den økte i med 6 prosent til 160,9 millioner svenske kroner – fra 151,5 millioner tilsvarende kvartal året før.

Driftsresultatet (ebit) viser -7,5 millioner. Men det var likevel en real forbedring fra tilsvarende kvartal i 2022, som viste hele -65 millioner.

I løpet av 2023 har vi fokusert på å bygge en grunn for fremtidig tilvekst, skriver Fredrik Norberg, administrerende direktør i CDON, i en kommentar til rapporten.

Det løftes også frem at man har kommet langt med integreringen av Fyndiq, som ble kjøpt opp for et drøyt år siden. Fyndiq er en markedsplass som har spesialisert seg på gode kupp, naturligvis til lave priser. Men det gjenstår en hel del arbeid med å skape synergier mellom CDONs og Fyndiqs nettsider, opplyses det.

Mindre plaget av konkurser og svindel

CDON nevner også at de tidligere i år, i begynnelsen av februar, la ned sitt kontor i Malmø, for å sentralisere alt på Stockholm-kontoret. Men de fleste ved Malmø-kontoret vil bli tilbudt lignende roller i hovedstaden.

Vi har også endret fokus, som først og fremst er helt kundefokusert. I tillegg til å øke kundetilfredsheten reduserer det også risikoen for svindel (som useriøse selgere på plattformen red.anm.) og konkurser (CDON-handlere som plutselig har gått konkurs red.anm.), som historisk har plaget CDON, bemerker Norberg før han fortsetter:

Vi har allerede merket et positivt utfall av vår nye måte å jobbe på – og konkursene som har funnet sted i løpet av høsten har hatt minimal innvirkning på våre kunders økonomi, fremkommer det uten å gi noen konkrete eksempler for den saks skyld.

Del artikkel: