Etter en god start på julesalget i november avsluttet vi kalenderåret enda sterkere med en organisk salgsøkning på 14 prosent og en salgsvekst i sammenlignbare enheter på 14 prosent. Økningen er bredt fordelt på butikknettverket og netthandelen i alle land, selv om Sverige skiller seg positivt ut med en salgsøkning på 18 prosent, sier konsernsjef i Clas Ohlson Kristofer Tonström.
I en pressemelding blir det gjort klart at den totale omsetningen i perioden mai-desember 2023, eksklusive det oppkjøpte Spares-konsernet, økte med 8 prosent til 7 150 millioner svenske kroner. I Norge opplevde Clas Ohlson en organisk økning på 13 prosent i desember, og 11 prosent i perioden mai-desember.
Omsetningen på nett i desember, eksklusive Spares-konsernet, økte med 22 prosent til 142 millioner svenske kroner. Omsetningen på nett, inkludert Spares-konsernet, utgjorde 197 millioner svenske kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor har antallet butikker blitt redusert med én butikk.
Suksessformelen
I desember kunne Lene Iren Oen, administrerende direktør i Clas Ohlson, fortelle om fortsatt sterk utvikling i nettsalget gjennom året. Senest i selskapets andre kvartal økte nettsalget med 15 prosent sammenlignet med samme periode året før.
E-handelen driver vekst for Clas Ohlson som helhet, og i motsetning til mange andre så har vi levert en fortsatt sterk trend selv etter pandemien. Vår suksessformel er relevansen i vårt sortiment og at vi har en sterk og velutviklet omnikanal som gjør at kundene kan flyte smidig mellom fysisk handel og e-handel, kunne Oen fortelle til Netthandel.
Ifølge Tonström har Clas Ohlson ytterligere arbeidet med sortiment og produkttilgjengelighet, noe som har gitt økt salg i alle prioriterte produktkategorier.
Ikke minst så vi hvordan vi ytterligere styrket vår posisjon som juledestinasjon, der prisbevisste kunder satte pris på vår innsats med attraktive tilbud på typiske julegaver. Dette er i tråd med den mer langsiktige trenden at kundene i økende grad sammenligner priser og venter på det rette tilbudet, sier han og fortsetter avslutningsvis:
Vi vil derfor fortsette arbeidet med å skape en så konkurransedyktig kostnadsbase som mulig for å forsvare vår prisposisjon - noe som er helt avgjørende i en utfordrende makroøkonomisk situasjon.
LES OGSÅ: Tunge bransjeprofiler om 2024: “Gjelder å finne andre plattformer”