Clas Ohlson rapporterer gjerne sine salgstall på månedsbasis. I september økte salget med 6 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Men enda mer økte salget på nett. Inntektene fra nettbutikken økte med 16 prosent til 99 millioner svenske kroner, sammenlignet med 85 millioner året før.
Sett til de enkelte markedene fortsetter Norge å prestere veldig sterkt med en organisk salgsvekst på tolv prosent, mens Finland svakere salgsutvikling er tydelig påvirket av kampanjeintensiv fjorårsperiode da Clas Ohlson feiret 20 år på markedet, skriver konsernsjef i Clas Ohlson, Kristofer Tonström, i en kommentar.
Utfordrendre marked
I Norge økte salget med 9 prosent til 331 millioner – og i Sverige med 3 prosent til 335 millioner. I Finland så man en nedgang på -4 prosent.
Detaljhandelsklimaet er utfordrende med lavere kundetrafikk og vi har et sterkt fokus på kostnadskontroll for å kunne utvikle kjernevirksomheten med et enda bedre sortiment, et godt kundemøte og nye butikker på riktige lokasjoner. For det inneværende virksomhetsåret planlegger vi å åpne cirka ti nye butikker, hvilket vi vil nå da niende kontrakt er signert og en butikk allerede er åpnet, sier Tonström.