Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Clas Ohlson om coronaviruset: “Kan påvirke resultatet vårt“

Lotta Lyrå, daglig leder i Clas Ohlson.
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Sterk økning for selskapets netthandel i tredje kvartal.

ANNONSE

Clas Ohlson økte salget med 2 prosent under tredje kvartal, altså perioden 1. november til 31. januar. Det innebærer en samlet omsetning på rundt 2,8 milliarder svenske kroner. Salget på nett rykket på sin side opp til 177 millioner kroner, som er opp 19 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Årets tredje kvartal er årets viktigste for Clas Ohlson, da julehandelen inngår i denne perioden. Selskapet vokste på alle sine hjemmemarkeder i Sverige, Norge og Finland.

At Black Friday var vår beste salgsdag noensinne viser hvordan julehandelen har endret seg. Mange av våre kunder velger å gjøre store innkjøp tidlig i julehandelen i forbindelse med Black Week, både i butikk og på nett, sier Lotta Lyrå, daglig leder i Clas Ohlson, i en pressemelding.

For årets siste ni måneder, som vil si 1. mai 2019 til 31. januar 2020 for Clas Ohlson, økte selskapet salget med 4 prosent til drøye 7 milliarder svenske kroner. Resultatet skal på sin side ha økt fra 549 millioner til 612 millioner kroner. Resultatet økte også under det tredje kvartalet og landet på 369 millioner kroner.

LES OGSÅ: Coronafrykt i handelsnæringen - Virke vil ha tiltak

"Vi er ydmyke"

Det er mye usikkerhet i markedene knyttet til coronaviruset om dagen, og Clas Ohlson utelukker ikke at dette kan påvirke deres resultat på sikt.

Vi er på ulike måter eksponert for konsekvensene som coronaviruset kan medføre. Utenom at vi har tatt visse forholdsregler av hensyn til våre medarbeidere, er vår oppfatning at nåværende status ikke kommer til å ha noen direkte påvirkning på resultatet. Vi er naturligvis ydmyke for den usikkerheten som vil prege oss fremover. Vår vurdering er at den fremtidige utviklingen vil påvirkes av leverandørkjedene i Kina samt ytterligere virusspredning i Norden, som kan påvirke kundeatferden. I tillegg vil en svakere makroøkonomi kunne dempe forbruket på sikt, sier Lyrå, og fortsetter:

Alt dette tilsammen kan komme til å påvirke resultatet vårt, hvilket vi vil komme tilbake til under kommende kvartal. Vi overvåker dette nøye og evaluerer ulike scenarioer fortløpende, for å kunne håndtere konsekvenser som kan oppstå angående produksjon, innkjøp, levering samt en endret kundeatferd.

LES OGSÅ: Coronaviruset fører til mer frokost på døra: "Økte med 43 prosent"

Del artikkel: