ANNONSE

Clas Ohlson til tross for resultattap: “En god salgsutvikling”

Kristofer Tonström, administrerende direktør og konsernsjef i Clas Ohlson.
Linn Adine Andersen

Netthandelen forblir viktig for tilvekst.

ANNONSE

Clas Ohlson har sluppet en rykende fersk rapport for det tredje kvartalet, hvilket blant annet omfatter det viktige julesalget. Der kan man lese at salget økte med 4 prosent, november 2022 til januar 2023, og hjemmefikser-kjedens omsetning lander på 2 954 millioner svenske kroner under perioden.

Clas Ohlsons posisjon som en populær juledestinasjon befestes med en god salgsutvikling i november og desember, i et øvrig svakt detaljhandelsmarked, kommenterer selskapets administrerende direktør, Kristofer Tonström.

Det legges til at antallet fysiske butikker var fem færre enn i tilsvarende periode årene før.

Netthandelen vokser

Selskapet har tidligere pekt ut e-handelen som en viktig del av puslespillet for selskapets fortsatte tilvekst. I løpet av det tredje kvartalet når den derimot ikke helt opp til forventningene.

Nettsalget hos Clas Ohlson endte i perioden på 343 millioner kroner, en økning på 4 prosent.

Selv om tilveksten på nett i løpet av kvartalet ikke nådde ønsket nivå, klarte den seg relativt bra sammenlignet med et ellers svakt e-handelsmarked. Netthandel vil fortsatt være en viktig vekstdriver for Clas Ohlsons totale salg de neste årene, sier Kristofer Tonström.

Mer effektive lager

Clas Ohlson melder om et klart dårligere resultat for tredje kvartal sammenlignet med året før. Driftsresultatet ble på 215 millioner kroner, som kan sammenlignes med 378 millioner kroner i samme periode i fjor.

Likt som i tidligere år har høye innkjøps- og transportkostnader og en svak svensk krone påvirket bruttomarginalen negativt. De globale transportprisene har raskt falt tilbake i løpet av den siste tiden, men den usikre økonomiske situasjonen og kostnadsinflasjonen innebærer at vi fortsatt vil ha et stort fokus på å effektivisere våre prosesser og redusere kostnader.

Del artikkel: