Den svenske omni-suksessen Lyko slipper for første gang konkrete tall for Norge, i forbindelse med rapportering av årets tredje kvartal. Her fremkommer det at omsetningen i Norge utgjør 16 prosent av selskapets totale omsetning og landet på 62 millioner kroner under tredje kvartal. Det er en vekst på 278 prosent mot i fjor.
Dersom man regner med årets tre første kvartaler - altså 1. januar til 30. september - har Lyko solgt skjønnhetsprodukter i Norge for 172 millioner kroner (en økning på 289 prosent). I sommer ble det også klart at selskapet styrker sin norske posisjon med blant annet ny markedssjef.
Takket være suksessen og de salgsvolumene vi har oppnådd i Norge har vi under kvartalet ansatt en lokal markedssjef samt gjennomført markedsinvesteringer i bred media, TV og utendørs. Vi har også gått inn som samarbeidspartner i det populære TV-programmet "Skal vi danse", forteller Richard Lyko, gründer og daglig leder i Lyko, i en kommentar.
Totalt for hele selskapet - Sverige, Norge, Danmark og Finland - økte omsetningen med 100 millioner kroner til 379 millioner svenske kroner i tredje kvartal, hvor av 82,8 prosent kommer fra netthandel. Driftsresultatet falt samtidig fra 12,2 til 9,6 millioner kroner.
Passerte 1,5 milliarder
Lyko meddeler at målet er å bli forbrukernes "Top-of-mind" innen hår og skjønnhet ved å tilby et bredt sortiment av produkter både på nett og i fysiske butikker. Det siste kvartalet har man utvidet med populære merker som Urban Decay, Exuviance samt Verso og Dr Barbara Sturm.
Den 1. oktober endret selskapet domenet til Lyko.com og lanserte samtidig lokale nettsider i Tyskland, Nederland, Polen og Østerrike, hvor de håper å ta større markedsandeler på sikt.
Utviklingen går enormt raskt og det er svimlende at vi har passert 1,5 milliarder siste 12 måneder samtidig som vi står ovenfor årets viktigste kvartal. Interessen for årets julekalendere har vært rekordhøy og er kanskje en indikasjon på hva vi har i vente. Men vi har forberedt oss godt og rekruttert ekstra personale for å kunne garantere en høy servicegrad under denne intensive perioden. Jeg og alle medarbeidere er så gira!