SPONSET INNHOLD

Composable Commerce er svaret på en kundeprosess i endring

Den globale e-handelen utvikler seg med en ekstrem hastighet. Samtidig som dette åpner for spennende muligheter, innebærer det også en kompleks utfordring for mange e-handelsaktører – ikke minst fordi kundens vei gjennom kundeprosessen har en tendens til å endre seg minst like fort.

 

–  Det er viktig å alltid være klar til å omstille seg for å møte behovene til kundene dine på best mulig måte, enten det er via sosiale medier eller via live-shopping, som eksempel på viktige bestillingskanaler, sier Rikard Andersson, kommersiell leder i Jetshop.

Med nesten to tiårs erfaring innen e-handel og dens skiftende premisser, har SaaS-leverandøren Jetshop verdifull innsikt i hvordan bransjen utvikler seg. Rikard forteller at en viktig lærdom har vært at de som ønsker å være i ledelsen når det gjelder konkurranseevne må være genuint nysgjerrige, våge å satse og deretter ta datadrevne beslutninger.

– Dette betyr særlig å våge å prøve nye systemer, og dermed gi organisasjonen sin de riktige verktøyene for å opprettholde et høyt tempo. En slik eksperimentell tankegang krever samtidig et passende rammeverk og fleksible løsninger for å fungere. Da kan man ikke jobbe ut fra et one-stop-shop-konsept via klønete legacysystemer, fastslår han. Disse massive og rigide løsningene mangler fleksibiliteten og mobiliteten som kreves hvis man vil implementere de nødvendige endringene for å fortsette utviklingen av forretningsideen sin i et stadig skiftende handelsklima.

API-basert arkitektur

Rikard anbefaler i stedet å jobbe med en fleksibel, API-basert arkitektur og investere i såkalt Composable Commerce. Med dette konseptet er aktører og varemerker ikke lenger bundet til rigide og komplekse applikasjonssuiter, men kan jobbe fleksibelt og eventuelt erstatte de delene som ikke oppfyller kravene. Dette kan for eksempel gjelde funksjonalitet rundt personalisering, prisoptimalisering eller kampanje- og lojalitetshåndtering.

–  Composable Commerce handler om å gi varemerker og detaljister fleksibilitet og verktøy for å raskt og smidig kunne utvide sin handelsløsning, virksomhet og vekst basert på forretningskrav og strategi. Den gjør det mulig for deg å komponere din løsning etter akkurat de systemene som på en god måte tar seg av de mange forretningskritiske utfordringene og skaper de beste kundeopplevelsene.  

Fremtidssikrer virksomheten

Ved å ta i bruk disse fleksible, frittstående modulene i en helhetlig struktur via API-er, kan e-handlere implementere sitt eget, digitale handelsteknologisystem, og dermed definere nøyaktig hvordan frontend-opplevelsen vil se ut, og også hvordan virksomheten kommer til å fungere på backend. 

Dermed legger bedriften grunnlaget for den smidige mobiliteten som kreves for å kunne levere innovative opplevelser raskt og skalerbart, og skille seg ut fra mengden i en stadig hardere konkurranse.

–  Dette er en ekstremt effektiv metode for å fremtidssikre virksomheten. Moderne løsninger består av kraftfulle applikasjoner som kommuniserer med hverandre gjennom godt tilpassede API-er. Det er derfor viktig å bygge løsningen din på et teknisk grunnlag som muliggjør fleksibilitet, og at funksjonaliteten utvides ved å skifte ut enkeltkomponenter i stedet for komplette løsninger. Dette er grunnen til at vi bygget Jetshop Commerce som en API- og skybasert SaaS-plattform for e-handlere, som alltid kjører på den siste versjonen med den nyeste teknologien.

Jetshop Commerce er en helt headless og API-drevet løsning, noe som åpner for å skape design og funksjonalitet som er helt skreddersydd etter kundens behov og ønsker. Takket være et omfattende økosystem av partnere gir Jetshop dermed kundene sine muligheten til å velge de løsningene som passer best for deres e-handel – litt som å bygge med Lego-klosser. 

–  Vi er Nordens største SaaS-selskap innen digital handel, og dette er en posisjon vi har nådd ved å være lydhøre overfor e-handlere og deres behov. Dette har vi tenkt å fortsette med – vi ønsker å spille en aktiv rolle i å hjelpe våre kunder med å utvikle online-virksomheten sin og nå sine mål, avslutter Rikard.

Les mer om Jetshop løsninger for e-handel

Del artikkel: