ANNONSE

Cookiedøden: Hva er det – og hva betyr det for e-handelen?

Sam Jahanfar, administrerende direktør og medgrunnlegger av scaleup-selskapet Rule.
"Det er på tide å våkne, ellers risikerer du å falle langt bak."
Jimmy Andersson

E-handlere er ofte veldig avhengig av data som angår kundenes atferd og kjøpsvaner. Kundedataen er en viktig brikke for å kunne tilby en god kundeopplevelse, som igjen skal føre til konvertering.

Tredjepartscookies har lenge vært en hjørnestein i digital markedsføring, men nå er de på vei ut, og snart vil informasjonskapslene være en saga blott.

Google har advart om cookiedøden, som refererer til utfasingen av tredjepartsdata, i flere år, og ved slutten av 2024 vil og ved slutten av 2024 vil tredjepartsdata tilhøre historien. Til tross for dette er det få e-handlere som virkelig vet hva det vil innebære.

Hver dag kommer jeg i kontakt med e-handlere, som verken helt har forstått eller har begynt å forberede seg på en verden uten tredjepartsdata, sier Sam Jahanfar, administrerende direktør og medgrunnlegger av det svenske scaleup-selskapet Rule.

Utfasingen av tredjepartscookies korrelerer med personvernlover som GDPR, og et økende krav om en mer personvern-vennlig nettverden.

At vi snart sier farvel til tredjepartsdata vil tydelig påvirke hvordan man samler inn og bruker data, samtidig som forbrukerne blir stadig mer bevisste på sin data og hvordan den brukes.

Man risikerer altså å miste kundenes tillit hvis man ikke bruker deres sensitive og verdifulle data riktig og lovlig.

Kundenes tillit

Jahanfar påpeker også at det er betydelige risikoer ved å ikke prioritere tilgang til verdifulle kundeinnsikter. Hvis du ikke eier dataen, kan du virkelig falle langt bak i den tøffe konkurransen om kundene.

Han sier samtidig at det er på høy tid for netthandlere å se over sin datainnsamling og å investere i førstepartsdata.

Disse dataene er unike for din bedrift, og det er dere som eier dem. Prioriteten akkurat nå bør være å samle inn data direkte fra kundene gjennom nettstedet, appen og andre egne direktekanaler. Som for eksempel sosiale medier, sier Jahanfar.

Forskjellige måter å samle data på

Men det er langt fra alle netthandlere som har kontroll på dette med førstepartsdata og hvordan man samler den inn. Jahanfar har imidlertid noen tips om hvordan man kan gå frem.

En av dem er gjennom påmeldingsskjemaer der du kan fange opp e-postadresser, noe som er zero party data, altså data som kunden frivillig har valgt å dele.

Når du først har e-postadressen, kan du begynne å kommunisere med mottakerne for å få mer data om dem. Et annet tips, som mange glemmer, er å passe på å samle opp annen data fra den siden som besøkende melder seg opp fra.

For eksempel, hvis du er en netthandler og besøkende er på en side med "kjoler", kan du passe på å lagre også den informasjonen om besøkende. På den måten har du også samlet inn førstepartsdata, uten å be om det. En annen type førstepartsdata er transaksjonsdata som du får inn når en kunde gjør et kjøp hos deg, sier Jahanfar.

Jobb komfortabelt

Jahanfar påpeker at det ikke bare er mange forskjellige måter å samle inn førstepartsdata på. Det er også flere tjenester å håndtere den i. Som for eksempel forskjellige CRM-systemer, webanalyseverktøy og e-postmarkedsføringsplattformer.

Det viktigste vil jeg si er å jobbe i et system som man er komfortabel med, der man føler at man har full kontroll over sin data og verktøyene for å også aktivere den.

For de som ikke har tid eller kunnskap til å samle inn all dataen på egenhånd, er det hjelp å få.

For deg som er relativt ny innen området eller ikke har ressursene for å lagre dataen din i dyre store CRM-systemer, er det mange forskjellige selskaper som kan hjelpe til, inkludert Rule.

Vår plattform har kapasitet til å ta inn ubegrenset med data fra eksterne systemer og tilbyr avanserte verktøy for segmentering, som du kan tilpasse kampanjene dine med, sier Jahanfar.

Høyere konvertering

Men hva vil så være den store forskjellen fremover når det gjelder innholdsmarkedsføring og annonsering ved hjelp av førstepartsdata, sammenlignet med tredjepartsdata?

Ifølge Jahanfar vil bruken av førstepartsdata innebære et større fokus på personlig tilpasning og direkte engasjement med kundene, sammenlignet med den bredere og mindre spesifikke anvendelsen av tredjepartsdata.

Med førstepartsdata kan bedrifter skape mer relevante og målrettede innholdsstrategier som bygger på dype innsikter om sine egne kunders atferd, preferanser og interaksjoner. Dette er positivt på mange måter.

Dette fører ikke bare til høyere konverteringsfrekvenser og sterkere kunderelasjoner, men bidrar også til å opprettholde datasikkerhet og personvern, noe som blir stadig viktigere i en verden med økende reguleringer rundt datasikkerhet.

De tre viktigste takeaways om cookiedøden:

1. Tredjepartscookies forsvinner: Google har lenge varslet at tredjepartsdata, som i mange tilfeller er nøkkelen til digital markedsføring, forsvinner i løpet av 2024. Dette endrer grunnlaget for datainnsamling og markedsføring på nettet.

2. Fokus på førstepartsdata: E-handlere må nå samle data direkte fra kundene gjennom egne kanaler som nettsider og apper. Dette krever nye strategier og investeringer i datainnsamling.

3. Personlig tilpasning og sikkerhet: Overgangen til førstepartsdata muliggjør mer personlig tilpasning av innhold og annonsering, samtidig som det ivaretar datasikkerhet og personvern i tråd med økende reguleringer, for eksempel GDPR.

Del artikkel: