Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Coronaviruset fører til mer frokost på døra: ”Økte med 43 prosent”

Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem.
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Salgshopp for de som selger mat på nett.

ANNONSE

Som følger av coronavirusets sprednig har apotekene vært tomme for munnbind i flere uker, samtidig som folk har begynt å hamstre mat og drikke. Viruset har også smittet over på de som selger mat på nett, hvor netthandelen Morgenlevering har merket en sterk økning.

Gjennom avisdistribusjonen Helthjem leverer Morgenlevering ferske bakevarer, drikke og aviser på dørmatta til tusenvis av familier rundt i landet. Morgenlevering kan også gis bort som gave, noe som skal være ekstra populært i disse dager.

Vi ser i hvert fall at gavesalget forrige uke økte med 43 prosent målt mot samme periode i fjor. Det er god fart i gaveordre, og vi forventer en ytterligere økning i tiden fremover. Vi har også gått utsolgt for typiske gaveprodukter som freia melkehjerter og flu shots. Dette kan tyde på at folk som sitter hjemme, kanskje i karantene, har fått en hyggelig oppmerksomhet på dørmatten sin i det siste, sier Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem, på vegne av Morgenlevering.

Utenom frokost på døra, opplever Helthjem å levere generelt flere netthandelspakker i februar dette året mot tilsvarende periode i fjor.

Generelt ser vi en svært sterk økning i etterspørselen etter enkel og behagelig levering hjem, hvor vi i februar 2020 har nesten x3 så mange pakker som i februar 2019.  Med tanke på Coronaviruset så ser vi at våre nettbutikker innen farmasi, næringsmidler og basisvarer relativt sett gjør det sterkere enn normalt den seneste tiden, sier Lunde Angen.

LES OGSÅ: Tjener på virusfrykt - norsk nettbutikk melder tidobling

"Ølet Corona doblet seg"

Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no, opplever også høyt trykk om dagen og kunne forrige fredag melde om en økning i antall bestillinger på 250 prosent.

Det er tydelig at økningen vi har hatt den siste uken er tilknyttet koronaviruset, men vi opplevde vekst også før viruset. Fredag økte salget med 250 prosent, sammenlignet med samme dag i fjor, sier Louise Fuchs, kommunikasjonssjef i Kolonial. 

I tillegg til at langtidsholdbare varer selger mer enn normalt, kan Kolonial meddele at også ølet Corona har fått en økning etter nyhetene om viruset.

Torsdag, da nyhetstrykket var størst hadde vi 30x flere søk på ordet Hermetikk enn normalt, mens salget var 4x høyere. Både søk etter og salget av ølet Corona doblet seg i forrige uke, i forbindelse med nyhetssaken. Søk på munnbind, munnmaske eksploderte torsdag og var blant våre mest søkte ord. Det har roet seg betydelig.

Oppfordrer til å handle som normalt

Kolonial skal også ha solgt 20 ganger så mye 2,5 liters vanndunker de siste dagene. Flere av de fysiske dagligvarekjedene opplever samme trend.

Vi har sett en vekst i salget av varer som hermetikk og vanndunker de siste par ukene. Salget av 5-liters vanndunker er opp 38 prosent i Coops butikker, mens Coop Mega har solgt ca. 30 prosent mer av hermetikk, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef Coop Norge, som påpeker at dette også kan komme av at flere steder har kokepåbud for vann for tiden.

Coop har ikke satt inne noen tiltak når det gjelder hamstring av matvarer, men oppfordrer kunder til å lytte til rådene fra helesemyndighetene og ikke endre handlevanene sine. Det samme melder Norgesgruppen.

Vi ser en økning i salg av langtidsholdbare varer. Salget har økt gjennom den siste uka (uke 9). Men vi oppfordrer kundene til å handle som normalt, og kjøpe det de trenger og det de pleier. Da har vi varer nok til alle, slik situasjonen er nå, Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Del artikkel: