Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Cyber Monday – klinisk død eller absolutt i live? Dette sier kjempene

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Blir overskygget av Black Week og Black Friday, mener Komplett.

ANNONSE

Cyber Monday markerer den siste dagen i en lang rekke salgsdager i november. Dagen er kjent som både "elektronikkens dag" og "netthandelens dag" – med noe uenighet rundt hva som faktisk stemmer.

Ifølge Wikipedia er Cyber Monday begrepet for dagen som markerer starten for julehandelen over internett. Spørsmålet er, drukner Cyber Monday i Black Month-støyet? Bryr forbrukerne seg i det hele tatt om denne dagen lenger?

Vi har søkt svar hos de tre elektronikkjempene Power, Komplett og Netonnet. Er dette fremdeles en viktig salgsdag i 2023?

Cyber Monday som begrep er noe vi opplever har blitt ganske overskygget av Black Week og Black Friday i vår bransje. Selv om dagen i seg selv er skapt for elektronikkbransjen, så føler vi at den aldri helt har befestet sin posisjon i Norge, forteller Daniel Hauan, Head of Communications i Komplett, til Netthandel.

Han forteller at Komplett ikke vil benytte seg av budskapet Cyber Monday i noe av sin markedsføring i år.

Vi har ikke egne tilbud bare for denne dagen, legger han til.

"En viktig dag for mange kunder"

Netonnet, som er en del av Komplett-konsernet, gjør imidlertid det motsatte.

Vi i Netonnet jobber dedikert for å sikre lave priser til våre kunder alle dager – uansett om det er Black Friday, Cyber Monday eller hvilken som helst annen dag. Samtidig vet vi at hele handelsperioden rundt Black Friday er viktig for mange – spesielt i økonomisk utfordrende tider vet vi fra tidligere år at mange venter på denne tiden for å gjøre planlagte innkjøp, både for egen del og til den kommende julegavehandelen.

Cyber Monday er avslutningen på Black Week-perioden slik vi ser det, og derfor en viktig dag for mange kunder, forteller Peter Andersson, Operations Manager Norway i Netonnet, til Netthandel.

Også Power, som så vidt rekker å legge et sterkt innrykk i Sverige bak seg før shoppingbonanzaen starter, kjører Cyber Monday i år.

Monica Iren Fasting, Nordic PR & Communication Manager i Power, mener likevel at salgsdagen har mistet noe av sin funksjon ettersom svært mange aktører har samme pris på nett og i butikk i dag – hvilket overskygger begrepets poeng som nettopp netthandelens dag.

Dette var jo opprinnelig ment som en dag for netthandelen. Samtidig har også denne perioden endret seg fra å være én enkeltstående dag med gode tilbud på Black Friday, til å i enkelte tilfeller strekke seg over flere uker. Også kundeadferden har endret seg, og de vet nå at de siste ukene av november som helhet har gode kampanjer og stiller seg ikke lengre i kø på fredagen. For oss blir det derfor viktig å være synlige og ha gode tilbud gjennom hele perioden – også på Cyber Monday, sier Fasting.

Del artikkel: