Netthandelen i løpet av de siste åtte dagene med Black Week og Cyber Monday økte med hele 22 prosent fra i fjor. Det viser fersk omsetningsstatistikk fra Klarna.
Vi vet fra våre undersøkelser at de viktigste fordelene nordmenn ser med netthandel er at de oppfatter at prisene her er lavere, og det er lettere å sammenligne priser. Med de økte levekostnadene mange opplever om dagen, er det sånn sett logisk at netthandelen øker den ene uken i året hvor flest produkter er på salg, og innkjøp av julegaver for alvor er i gang, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Netthandelen gjennom Klarna på Cyber Monday alene gikk opp med 22 prosent, sammenlignet med fjoråret.
Handlemønsteret i årets Black Week-uke ligner det vi hadde i fjor, men har endret seg noe fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, har det de to siste årene vært den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året. Den er rundt tre ganger så stor som en gjennomsnittsdag i Black Week ellers, sier Thomas Elvestad.
Netthandelsutviklingen Black Week og Cyber Monday 2022
- Mandag: +17
- Tirsdag: + 26 %
- Onsdag: +23 %
- Torsdag: + 17 %
- Black Friday: + 18 %
- Lørdag: +30 %
- Søndag: + 29 %
- Cyber Monday: + 22 %
- Mandag 21. november- mandag 28.november: + 22 %