ANNONSE

Dagligvarens vekstvinner – ”Norge har alt for mange like lavpris-butikker”

MENY-sjefen Vegard Kjuus.
Foto MENY
Linn Adine Andersen

Vil være en motpol til lavpris-kjedene.

ANNONSE

MENY blir årets klare vekstvinner i dagligvaremarkedet med en organisk vekst på 1,3 prosent. Kun Coop Extra kunne ved siden av MENY stikke hodet over linja, men en vekst på 0,1 prosent. De resterende dagligvarekjedene lå på mellom -1,2 og -2,9 prosent.

At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier Vegard Kjuus, MENY-sjefen, i en pressemelding.

MENYs omsetning for 2021 landet på 22 milliarder kroner. Med en vekst i alle fylker rundt om i landet, landet dagligvarens totale vekst på 1,8 prosent. Dette ifølge tallene fra Dagligvarerapporten 2022.

Netthandelen er størst

Økningen i MENYs netthandel står for omtrent halvparten av kjedens vekst. Den henter altså inn like mange kroner som alle de fysiske MENY-butikkene. Totalt for 2021 økte kjedens netthandel med 29 prosent til en omsetning på 940 millioner kroner.

47 butikker fungerer som et plukk-lager for nettbutikken, som i 2021 også kan skilte 57 millioner digitale besøk. Dermed er MENY Norges største matkanal, opplyser selskapet selv.

Mens Norge har alt for mange ganske like lavprisbutikker, er vår drivkraft å være noe annet. Vi skal være best på stort produktutvalg, lokalmat, matfaglig kompetanse og hyggelig handleopplevelse, sier Kjuus.

Del artikkel: