Brødrene Martin Byskov og Jonas Byskov startet i 2013, sammen med sin gode venn Anders Henningsen, selskapet Bedre Nætter. Selskapet selger senger utelukkende på nett, og har i løpet av årene vokst seg størst i Danmark.
Bedre Nætter omsetter for flere hundre millioner kroner, og har mer enn 100.000 betalende kunder. Nå satses det ytterligere for å bedre nattesøvner i Norden.
Vi startet selskapet i 2013, og det var også da vi startet nettbutikken da vi alltid har vært på nett. Den gangen var vi bare oss tre, og da hadde vi faktisk også en liten butikk, men i 2015 valgte vi å stenge butikken og kun gå online. Vi er dermed en ren e-commerce i dag, forteller medeier og CFO i Bedre Nætter, Jonas Byskov, til Ehandel.
I nettbutikken finner vi først og fremst senger, men også alt tilbehør som trengs for en god nattesøvn, inkludert sengetøy, dyner og puter. Med en prøveperiode på 100 dager er det muligens overkommelig at man ikke får prøveligget sengen i butikk.
Siden 2016 har selskapet solgt til nordmenn, svensker og finner gjennom sin danske nettbutikk, men det er kun de siste månedene gründerne har satt inn støtet på det norske markedet.
Det norske markedet er fortsatt litt gammeldags i forhold til det å kjøpe senger på nett. Vi vil gjerne utfordre den tradisjonelle måten å handle seng på - på samme måte som vi har gjort i Danmark, hvor mange flere kjøper seng på nett i dag enn da vi startet i 2013, og uttaler videre:
Det er derfor helt klart at Norge har riktig mye fokus fra oss nå, hvor vi gjerne også vil vokse og bli større. Den kursen vi har hatt i Danmark med vår omsetning, vil vi gjerne forsøke å replikere i Norge.
I 2019 omsatte Bedre Nætter for 148 millioner kroner. På kun ett år økte omsetningen til nesten det dobbelte, da omsetningen i 2020 landet på 285 millioner kroner.
Henter titalls millioner i Norge
Av den totale omsetningen stod det norske markedet for henholdsvis 28 millioner kroner i 2019 og 50 millioner kroner i 2020.
Vi har en klar strategi for å øke omsetningen i Norge, og denne begynte vi å implementere i 2021. Det norske markedet har ikke fått den oppmerksomheten det skulle hatt, men det begynner vi å gi nå. Vi ser dessuten mer til Oslo enn andre steder i Norge, da det er enklere logistikkmessig. Norge er jo et ekstremt stort land, sier Byskov, og fortsetter:
Med fokus på Oslo den siste halvannen måned kan vi si at det virkelig har gitt god avkastning. Vi har veldig fine veksttall i Norge nå.
De neste tre årene er fokuset på Norden. Et land av gangen, hvorav Norge er først ut, skal selskapet kjempe for markedsandeler.
Vi skal ekspandere på en måte som gir mening, sier Byskov avslutningsvis.
Det norske markedet står for rundt 15 prosent av den totale omsetningen, og på nåværende tidspunkt har Bedre Nætter nærmere 15.000 kunder i Norge.
Selskapet har hovedkontor i Aarhus, Danmark, med omtrent 75 ansatte fra hele Norden. Det svenske og finske markedet utgjør samlet 5 prosent av den totale omsetningen.