ANNONSE

De arrangerer et av Sør-Europas største e-handelseventer

Arrangørene bak eventet, João Leitão, Gonçalo Marques Mendes og Vasco Borges Moreira.
Foto: Ehandel
Linn Adine Andersen

Handler om å knytte verdifulle forbindelser.

ANNONSE

Noe tilfeldig viste det seg at Ehandels redaksjon var på plass til rett sted og rett tid, og fikk delta på en av Sør-Europas største e-handelsevent. E-Commerce Connect arrangeres i år for femte gang, med fler enn 300 deltagere og over 40 foredragsholdere. Her fikk vi et innblikk i hvordan utfordringer i e-handelen møtes lenger syd i Europa.

Bak eventet står João Leitão, Gonçalo Marques Mendes og Vasco Borges Moreira. I velkomsttalen oppfordrer de alle deltagere til å skape kontakt med så mange mulig, dele sine steiner i skoen og erfaringer fra egne utfordringer i bransjen.

De er alle tre veldig tydelige på at det er nettopp det dette arrangementet handler om, å knytte verdifulle forbindelser.

Vi startet det hele med et overordnet mål om å oppfordre til at flere aktører blir med på innovasjonen i bransjen. Leverandørene kaster bort mye tid på å lete etter potensielle kjøpere, og netthandlere kaster bort mye tid på å lete etter de rette løsningene for sine problemstillinger.

Her forsøker vi å samle de mest verdifulle leverandørene, slik at netthandlerne kan booke flere møter og få igjen mye for tiden sin på disse to dagene, forteller Leitão til Ehandel.

Temaene som råder blant foredragene er hyperpersonalisering, kunstig intelligens og markedsføringsautomatisering. Blant samtalene i med ulike aktører på eventet blir jeg dessuten opplyst om at bærekraft er et lite diskutert tema, av den grunn at portugisiske forbrukere ikke enda stiller de strenge kravene.

Også interessant er det at flere aktører faktisk gjør bevisste og bærekraftige valg i produksjonen av for eksempel klær, men unnlater å kommunisere dette til kundene. Om de velger å kommunisere dette, kan det nemlig sette en demper på salget, etter tidligere erfaringer. Dette er en sterk motsetning til hva vi ser i Norden, hvor motegiganter nærmest kjemper om å ha flest mulig "grønne" og "bærekraftige" kleskolleksjoner.

"Beveger seg mot mer sofistikerte løsninger"

De fleste Ehandel er i kontakt med forteller at fysiske butikker har stor verdi for de aktører som også er på nett, samt at gratis frakt er et must. Når det kommer til hjemlevering og last mile-leveringer er inntrykket at dette ikke er på langt nær like godt utviklet som i det nordiske markedet.

Den definitivt største trenden i Portugal er dog kjøp nå og betal senere. Svenske Klarna var representert under eventet, med foredragstittelen "Klarna: forbrukernes nye valg". Arrangørene forteller at mange nå hiver seg på denne trenden, og at den største aktøren i Portugal så langt er den franske løsningen Oney.

Kjøp nå og betal senere er den største trender her i år, og vi ser samtidig at aktører beveger seg mot mer sofistikerte CRM-, AI- og markedsføringsløsninger. For noen år siden var det få som i det hele tatt snakket om kjøp nå, betal senere, men nå er vi på den store bølgen. De aktørene som hiver seg først på vil bli de som klarer å dra det i land, sier Leitão.

Del artikkel: