ANNONSE

De deler oppskriften på suksess - ”er ikke så vanskelig å lykkes”

Marte Klouman og Thomas Moen står bak den populære podcasten Netthandelspodden.
Foto: Ehandel.com
Linn Adine Andersen

Netthandelspodden gir konkrete råd og tips.

ANNONSE

Sammen driver Marte Klouman og Thomas Moen podcasten Netthandelspodden. Med årevis av erfaring innen netthandel deler de sine aller beste råd for å hjelpe andre å lykkes.

Klouman har vært i gamet helt siden tidenes morgen, som hun selv beskriver det. Tilbake i 2006 startet hun i gründerbedriften Lille Vinkel Sko hvor hun var med å bygge opp netthandelen fra scratch. Deretter fulgte noen år i stillingen som e-handelssjef i XXL, før hun i 2016 gründet Netthandelsskolen.

I 2016 startet jeg for meg selv med Netthandelskolen med ambisjonen å hjelpe andre å lykkes med netthandel. Det gikk jo veldig bra med både Lille Vinkel og XXL, og jeg så at det var mange andre som hadde behov for hjelp. Gjennom Netthandelskolen hjelper jeg folk gjennom nettkurs, fysiske kurs og foredrag, forteller Marte.

Klouman har dessuten sittet i juryen for Netthandelsprisen flere år på rad. Her fikk hun gjennom å teste en rekke nettbutikker, et godt innblikk i hva mange e-handlere sliter med.

Også Moen har lang fartstid innen bransjen og har jobbet med blant annet sosiale medier før vi i det hele tatt kalte disse plattformene sosiale medier. I 2017 startet han og kona byrået Moen&Co hvor de hjelper rundt 50 nettbutikker med digital markedsføring.

Jeg har vært innom ulike byråer og vært med å bygge opp et par selskaper, men det jeg synes var mest givende og spennende var å hjelpe små bedrifter å vokse, sier Thomas.

Sammen mottar de ofte de samme spørsmålene fra folk i bransjen som trenger en hjelpende hånd. Ofte var det også helt grunnleggende teknikker og prinsipper som skulle læres bort, og derfor startet de Netthandelspodden. Formatet var perfekt og ble et slags arkiv hvor de kunne hente fram konkrete og grundige svar ved behov.

Nærmer seg 20 000 nedlastinger

Netthandelspodden er sesongbasert, og i løpet av 2022 publiseres tredje sesong. Både Klouman og Moen er klare på at dette er et prosjekt som skal være gøy og givende å produsere, derfor tar de det helt i sitt eget tempo.

Podcasten nærmer seg 20 000 nedlastinger, og har omtrent 800-900 ukentlige lyttere.

Noe som har vært viktig for oss siden start, er at lytterne skal sitte igjen med noe konkret og fornuftig som de kan ta i bruk og starte med én gang. Derfor har vi også koblet et ressursark til hver av episodene våre, slik at lytterne kan laste ned arket og ta med seg kunnskapen videre. Man skal lære noe nytt hver episode, sier Moen.

Hver episode tar for seg spesifikke temaer og problemstillinger rettet mot nettbutikker, som for eksempel hvordan løse frakt og logistikk, hvilke betalingsalternativer bør man ha, eller hva er en god forside for nettbutikken.

Hvis man faktisk implementerer det vi snakker om i podcasten, da vil man se resultater. Det er veldig moro, for det er alltid en liten prosentandel som faktisk gjør det, og gir oss tilbakemeldinger som "fy søren, dette funker, og dette var virkelig god hjelp", forteller Klouman.

Lanserer nytt tilbud

Både Klouman og Moen får forespørsler fra netthandlere som ønsker å jobbe tettere sammen med duoen. Derfor lanserer de nå Mastermind. Her skal et knippe nettbutikker få jobbe sammen gjennom et helt år med tett oppfølging og veiledning fra ekspertene.

Når jeg i min tid i netthandelen fant likesinnede folk jeg kunne sparre med, var det ekstremt verdifullt. Det er jo sånn vi har holdt på selv også, når vi har drevet egne virksomheter. Vi har funnet de miljøene som virkelig hjelper oss å ta noen skikkelige sprang i riktig retning, sier Klouman.

Nettopp dette ønsker de å gi videre – et miljø som gir faglig innsikt og som kan sette fart på veksten for de påmeldte aktørene.

Det er i de nærmeste månedene åpent for å søke om å bli med, deretter skal Klouman og Moen nøye plukke ut opptil 20 nettbutikker som får være med.

Dette gir muligheten til å gå dypere i faget med noen få. Det er folk som er sultne på å lære mer og få skreddersydde tanker og et bedre nettverk. Det kan jo være en ensom jobb å sitte som markedsfører eller å drive egen nettbutikk. Mastermind blir et naturlig steg videre fra podcasten, forklarer Moen.

Kommer med klare råd

Én ting er sikkert, og det er at Klouman og Moen deler en brennende interesse og et engasjement for e-handel. Sammen sørger de for lett tilgjengelig informasjon rettet mot nettopp det norske markedet, i et enkelt format hvor lytterne kan komme tilbake til eller henvise til spesifikke episoder.

Begge er enige om at bransjen de siste årene har blitt mer profesjonell, raskere og samtidig er det i dag et større skille mellom de flinke, og de som ikke er så flinke på netthandel. Forbrukerne har enorme forventninger til hvordan en nettbutikk skal oppleves, noe som er vanskeligere å leve opp til om man ikke har klart å henge med i svingene de siste årene.

Men – det finnes håp. Avslutningsvis deler Klouman at hun er optimist for alle nye innen netthandel, det gjelder bare å gjøre noen få ting riktig.

Jeg har en grunnfilosofi, og det er at det ikke er så fryktelig vanskelig å lykkes med netthandel. Det kan føles veldig overveldende når det er så mange forskjellige ting man skal ha orden på, men ved å gjøre noen ganske enkle ting riktig, og i riktig rekkefølge, vil man ha veldig gode forutsetninger for å lykkes, sier Klouman.

Del artikkel: