Mens andre forbereder store tilbud til årets største handelsdag er det andre som velger å boikotte. Norske Bookis kjører Giving Week i stedet for Black Week, og lanserte denne uken et nytt konsept for sine brukere. I følge dem selv er det et konsept de er først ute med globalt.
Vi boikotter Black Friday og Black Week for tredje året på rad. Vi har Giving Week i stedet. Mandag lanserte vi Royalties på brukte bøker, med et mål om at forfattere skal kunne tjene det samme om boken blir solgt brukt eller ny. Derfor handler vår Giving Week i år om å gi ekstra til din favorittforfatter, forteller gründeren Lasse Brurok, til Ehandel.
Boktjenesten har over 70 000 brukere i Norge, og omsatte i 2019 for 7 millioner kroner. Brurok forteller at lanseringen av royalties på brukte bøker blir tatt svært godt i mot av Bookis-brukerne.
LES OGSÅ: Norske Tise prises til 225 millioner kroner
Foreløpig har folk hyllet det! Både kunder og forfattere. Sitter med tårer i øynene å leser gjennom meldinger og e-poster vi får av kundene våre. Dette setter de virkelig pris på! Er jo også første i verden til å gjøre det, sier Brurok.
Bookis lanserte også i Sverige tidligere i år, og etter et opphold fra mars til august er de endelig i gang igjen. Siden september i år har de fått 4000 brukere, og vokser raskt.