Nettapoteket Farmasiet har nylig inngått et strategisk partnerskap med mediebyrået Tre Kronor Media (TKM) som lanserte i Norge i begynnelsen av året. Sammen skal de revolusjonere det norske markedet ved å benytte optimaliseringsverktøyet ad-machina.
Verktøyet er beskrevet som en avansert annonseplattform drevet av kunstig intelligens og førstepartsdata. Ved å bruke maskinlæringsalgoritmer for å analysere store mengder data, muliggjøres personlige tilpassede budskap til relevante målgrupper – og igjen økt konvertering.
Integrasjonen av ad-machina skal gi Farmasiet optimalisert markedsføringsinnsats, forbedret kundekontakt og lojalitet samt vekst på det norske markedet.
Vi er svært glade for å samarbeide med Tre Kronor Media og integrere ad-machina-plattformen. Vi tror at dette partnerskapet vil bidra til å heve markedsaktivitetene og gjøre det mulig for oss å nå vår målgruppe på en smartere måte, sier Helena Elise Dokken, markedssjef i Farmasiet, i en pressemelding.
Avhengige av å kontinuerlig optimalisere
Det er Ina Iversen som fikk oppgaven med å etablere TKM i Norge. Byrået er opprinnelig svensk, men ble kjøpt opp av digitalbyrået Making Science i 2022. Iversen ble hentet fra Omnicom, hvor hun hadde ansvar for deres e-handlessatsing, for å bygge opp TKMs kontorer i Norge.
Oppkjøpet medførte at mediebyrået kunne utvikle seg fra å være et mer tradisjonelt mediebyrå til et fullservice medieselskap.
Sammen med Making Science er vi nå til stede i 14 land globalt og er på vei for å bygge det beste selskapet innen digital markedsføring og AdTech i de 20 største markedene verden over. Ad-machina har allerede levert suksess for deres kunde Cervera i Sverige ved å øke synligheten i Googles betalte søk for over 26 000 produkter. Under testperioden for Cervera førte dette til et resultat på -33 prosent i cost per click, +55 prosent i klikkfrekvens samt +19 prosent i gjennomsnittlig ordreverdi, sier Ina Iversen, Norgessjef i Tre Kronor Media.
Farmasiet havnet på 13. plass i Netthandels toppliste over landets største nettbutikker tidligere i sommer. Resultatene fra 2022 viser en forbedring fra året før, men en omsetning på nærmere 526 millioner kroner. Selskapet har tidligere uttalt et mål om å omsette for én milliard kroner om kort tid.
Ved å utnytte ad-machina sine muligheter kan Farmasiet levere relevant og kontekstbevisst innhold for å engasjere kundene i flere deler av kundereisen. Dette særlig innenfor områder som vi vet at er viktig for sluttforbrukerne våre som pris, tilgjengelighet, og trygg informasjon. Ta eksempelvis pollen- og forkjølelsessesongen, når slike forhold endrer seg konstant over hele Norge, der kundene våre befinner seg, er vi avhengige av å kontinuerlig optimalisere, samt fortsatt ha kunden fremst i pannelappen. Dette får vi i større grad gjort gjennom ad-machina, sier Dokken.