Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

De kartlegger norske retaileres omnikanalstrategi

Steffen Larvoll v/ NovaRetail.
Foto: NovaRetail
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Inviterer til seminar.

ANNONSE

Butikken er kritisk for netthandelsveksten til norske retailkjeder. Det konkluderes i «Bransjerapport om Omnikanal», hvor NovaRetail og NHO Service og Handel har intervjuet flere norske retailaktører. For hva blir egentlig butikkenes rolle i de norske aktørers omnikanalstrategi fremover?

Ifølge tall fra NHO representerer netthandelen 12 prosent av alt salg i den norske retailbransjen som i 2021 hadde en total vekstrate på 20 prosent. Gjennom pandemien har mange aktører fått øynene opp for hvor verdifull en nettbutikk kan være, som et supplement til deres fysiske butikk – og netthandlere ser verdien av fysiske butikker som møteplasser, showrooms og kanskje mest interessant i dette tilfellet: som mindre lagerhus.

LES OGSÅ: De skal bli best innen 3PL – henter penger fra kjente investorer

Vi satt oss ned med topplederne i selskaper med ulike forretningsmodeller som Clas Ohlson, Fjellsport og Slettvoll, og diskuterte alt fra strategi til bærekraft. Funnene fra disse intervjuene kombinerer vi med medlemsdata fra NHO og offentlige data fra myndighetene for å se om det er en sammenheng mellom trender og resultater, siter Steffen Larvoll fra NovaRetail i en pressemelding.

NHO og NovaRetail peker mot USA hvor man ser at for eksempel Target har vunnet store markedsandeler under pandemien, mye grunnet at 90 prosent av deres netthandelsordre håndteres fra de fysiske butikkene. Så hvordan står det til i Norge?

Funnene fra rapporten vil presenteres på et seminar hos NHO 19.mai. Her vil blant annet Elkjøp Nordics COO, Fredrik Tønnesen, fortelle mer om hvordan deres butikker er blitt sentrale i selskapets omnikanalstrategi.

LES OGSÅ: Doblet veksten og rundet 18 millioner – nå åpner de butikk i Oslo

I tillegg har vi invitert med oss tre av selskapene vi intervjuet for at de skal få dele mer om hva de har gjort de siste to årene, og hvordan de har tenkt å utvikle seg i årene som kommer. Den 19.mai inviterer vi derfor hele Norges retailbransje til et gratis halvdagsarrengement i lokalene til NHO på Majorstuen, forteller Knut Erik Rekdal fra NHO Service og Handel om seminaret.

Programmet består i tillegg til presentasjon av rapporten av flere foredrag fra Norli, Elkjøp og Norrøna, samt en avsluttende paneldebatt. Her finner du mer informasjon om seminaret.

Del artikkel: