ANNONSE

De nektet å presse prisene – og fikk betalt: "Fortsatte på vår egen vei"

Michael Ahlén, gründer og avtroppende adm. dir. hos Purefun Group // Foto: Purefun Group
Satser på Partyninja i Norge.
Izabella Borowska

Svenske Purefun Group, som driver Vuxen og Partyninja, også i Norge, i tillegg til Kalaslagret i Sverige, rapporterer nå sine tall for årets første kvartal. En periode som beskrives som "en forsiktig vei tilbake mot omsetningsvekst."

Ifølge rapporten har konsernets omsetning økt med knapt én prosent, sammenlignet med samme kvartal året før, og summeres til 49,2 millioner svenske kroner. Driftsresultatet (EBITDA) var på 3,9 millioner, et tall som verken har vokst eller sunket.

Kvartalet har vært preget av fortsatt markedsutfordringer, der vi både i Norden og Europa har sett en generell nedgang på flere markeder innen detaljhandel. Vi har likevel fortsatt på vår egen vei og ikke presset ned prisene, noe som har muliggjort fortsatt god lønnsomhet. Selv om vår vekst er beskjeden i forhold til langsiktige mål, ser vi at vi tar markedsandeler i et for øyeblikket minkende totalmarked, skriver selskapet i rapporten.

Fokuset akkurat nå ligger på de tekniske delene av netthandelen og salgskanalene.

Vi prioriterer nå forbedring av egne plattformer og direkte salg til kunde, mens vi reduserer eksternt salg via markedsplasser for å styrke både lønnsomhet og merkevare.

Nye markeder i sikte

De vil også satse ekstra på nabolandene, inkludert Norge.

I år satser vi også på PartyNinja i Danmark, Norge og Finland (Alphageek), hvor vi håper på sterk interesse også fra våre nordiske naboer.

Og når vi først snakker om andre markeder, så er en ekspansjon på gang. Selskapet skal nemlig ta fatt på et av Europas største land.

Et annet viktig steg i vår vekstplan er en kommende ekspansjon til Tyskland i segmentet seksuell helse i tredje kvartal. Vi ser stort potensial i å kunne tilby et sterkt kundetilbud, til tross for konkurranse fra lokale aktører. Med vårt store utvalg og våre egne merkevarer tror vi at vi vil bli høyt verdsatt også av de tyske kundene. Når man ser på bredden av sortimentet, anser vi oss som sterkere enn mange lokale aktører, spesielt innenfor mer nisjede segmenter.

Avslutningsvis ser de positivt på fremtiden.

Med fortsatt fokus på kjernevirksomheten og gradvis geografisk ekspansjon ser vi positivt på fremtiden. Vi driver kontinuerlige forbedringer i hele verdikjeden og optimaliserer våre prosesser, noe som gradvis forbedrer vår konkurransekraft og nærvær i markedene.

Del artikkel: