I går gikk årets Singles Day av stabelen. Det var tydelig at flere norske nettbutikker deltok med tilbud og rabatter, men likevel er dagen ingenting i Norge sammenlignet med Kina.
LES OGSÅ: Singles Day er julens dårligste salgsdag
Alibaba, som står for en stor del av netthandelen i Kina, solgte i fjor for rundt 350 milliarder kroner under dagen. Nå er tallene for i år klare og oppsummeres til omtrent 680 milliarder norske kroner (498 RMB). Det skal sies at salgsperioden har blitt utvidet i år og at tallene regnes fra 1. - 11. november, ikke bare selve Singles Day.
På samme måte som med Black Friday, virker det altså som at Singles Day har vokst seg større og nå feires over lenger tid. I Norge har for eksempel Blivakker kjørt Singles Weekend.
LES OGSÅ: Blivakker øker med 80 prosent: "Meget viktig for oss"
800 millioner kunder
Alibaba forsøker stadig å lokke til seg flere netthandlere i sitt økosystem, spesielt vestlige. I følge tall som vår søsternettside Ehandel.se har mottatt, fremkommer det at 800 millioner kunder og 250 000 merkevarer deltok på årets salgsfest. 31 000 av disse merkevarene skal ha vært internasjonale.
I tillegg skal det ha blitt håndtert over 2,32 milliarder bestillinger av Alibabas logistikknettverk Cainiao Network. Dette oppgis å være så og si samme mengde pakker som ble sendt i Kina under hele 2010. På det meste innkom det 583 000 bestillinger i sekundet.
Årets 11.11 viser mulighetene som det kinesiske markedet presenterer for merkevarer, forhandlere og selskaper over hele verden, sier Michael Evans, President i Alibaba Group, i en kommentar til tallene.