ANNONSE

De sier opp ansatte for å sikre lønnsomheten: “Ekstremt leit“

Fredrik Palm, adm. direktør i Desenio.
Foto: Desenio
Linn Adine Andersen

Håper på full effekt fra Q4.

ANNONSE

En tøff start på året følges av en krevende avgjørelse hos ledelsen i det svenske konsernet Desenio Group. For å kunne levere lønnsomhet har man valgt å kutte kostnadene på årsbasis med rett over 31 millioner kroner.

Hvordan? Ved å senke ledelsens lønnsutbetalinger med 20 prosent samt si opp 45 ansatte i Sverige.

Usikkerheten rundt etterspørselen online er på kort sikt stor og det gjelder også for Desenio og Poster Store. Vi har i grunnen en bra bedriftsmodell med høye marginaler men kostnadene er ikke tilpasset den etterspørselen vi har sett gjennom våren og begynnelsen av sommeren. Samtidig medfører den ekstraordinære markedssituasjonen at det i nåværende situasjon er vanskelig å spå utviklingen under andre halvår av 2022.

Alt i alt innebærer det at vi for å kunne sikre vår lønnsomhet behøver å senke kostnadene gjennom å varsle personal, hvilket føles ekstremt leit. Varselet vil berøre omtrent 27 prosent av våre medarbeidere i Sverige på alle nivåer. Dermed skaper vi rom for lønnsomhet, inklusiv vår viktige satsing i Nord-Amerika, sier Fredrik Palm, administrerende direktør i Desenio Group, i en pressemelding tirsdag morgen.

For perioden 1.april til 31.mai i år endte omsetningen på 132 millioner svenske kroner, mot 205 millioner svenske kroner året før. Driftsresultatet ble -13 MSEK tilsvarende en driftsmargin på -9,8 prosent.

Konsernet regner med at kostnadsbesparingen vil nå full effekt fra Q4 2022. Det påpekes at oppsigelsesprosessen vil bli gjennomført i henhold til arbeidsmarkedslover og rutiner.

LES OGSÅ: Tøft løp for Desenio første kvartal: "Ikke imponerende"

LES OGSÅ: Forbrukertilsynet ut mot 47 aktører – brøt forbud mot skjult reklame 

Del artikkel: