ANNONSE

De skal utfordre på prissammenligninger: "Opplevd et voldsomt engasjement"

Patrik Hagelin, daglig leder i 1881-eide Prisradar.no // Foto: Prisradar
Tror mange vil være interesserte i å sortere på andre ting enn bare pris.
Linn Adine Andersen

Vårens rapporter har blant annet bekreftet at 60 prosent av nordmenn handler på nett minst én gang i måneden. Og nærmere 5 av 10 foretrekker å sjekke litt rundt på nett før de faktisk gjennomfører et kjøp.

For mange holder det nok å bare google, se hva som dukker opp, men stadig flere tak i bruk tjenester som til eksempel Prisjakt for å sammenligne produkter, priser og vurderinger. Og her ser 1881 Group sitt snitt til å kapre markedsandeler.

Nå lanserer nemlig Tjenestetorget, som tilhører 1881 Group og som er eid av norske Kistefos, sammenligningstjenesten Prisradar.no. En direkte konkurrent til folkekjære Prisjakt.no. De beskriver tjenesten slik:

En ny, norskeid produktsammenlikningstjeneste som hjelper forbrukere å navigere i jungelen av nettbutikker. 

Opplevd et voldsomt engasjement

Ansvaret for Prisradar er det Patrik Hagelin som har fått. Tolv år etter at han forlot stillingen som salgssjef i konsernet, vendte han tilbake til 1881 Group, da han i samtale med konserndirektør Asgeir Ohr fikk nyss om tjenesten som var under utvikling.

Da jeg hørte om prosjektet kjente jeg at det passet meg veldig bra, og synes det er utrolig gøy med startups. Jeg har kjempetro på dette prosjektet, forteller Patrik Hagelin, daglig leder i Prisradar.no, til Netthandel.

Han mener netthandel har blitt for komplisert for mange nordmenn, som potensielt går glipp av gode kjøp i mylderet av utvalget som finnes.

Siden han ble ansvarlig for prosjektet i november i fjor, har fokuset vært å koble opp med så mange nettbutikker som mulig. Prisradar.no har vært aktiv i flere måneder, men først nå føler man seg klare for en offisiell lansering.

Nettbutikkene skal allerede ha tatt Prisjakt-konkurrenten inn i varmen.

Sånn vi oppfatter situasjonen nå så hilser nettbutikkene gjerne et nytt alternativ velkomment. Vi har opplevd et voldsomt engasjement fra nettbutikkene, og signerer i snitt to butikker om dagen nå, sier Hagelin.

Ikke bare prisfokus

Per i dag er over 500 nettbutikker tilknyttet den nye tjenesten, som holder oversikt over mer enn 7 millioner produkter innenfor nærmere 3000 kategorier.

Men Prisradar.no vil ikke bare hjelpe forbrukerne å sammenligne priser. Hagelin forteller at at de vil ha like stort fokus, om ikke mer, på å hjelpe kundene å finne kvalitetsprodukter til riktig pris – ved å eksempelvis tilgjengeliggjøre de mange unike nisje- og spesialbutikkene vi har i Norge, som kan være vanskeligere å finne frem til på nett.

I utgangspunktet er vi nødt til å være to ting. Forbrukerne må se nytte i å bruke oss, hvis ikke kan vi ikke levere trafikk til nettbutikkene. Hva kan vi gjøre for å tilby noe som er til nytte for forbrukerne? Det er mye nettsvindel og folk er bekymra når de handler på nett, og her kan vi være en trygg havn for forbrukerne, sier Hagelin, før han fortsetter:

Det andre handler om at vi sammen med nettbutikkene og forbrukerne kan fokusere på andre ting enn bare pris. Vi er åpne for innspill på hvordan vi skal løse dette, men jeg tror mange vil være interesserte i sortere på andre ting, som for eksempel spesialkompetanse eller bærekraft.

Langsiktig perspektiv

Nettbutikkene som knytter seg til tjenesten betaler for trafikken som leveres gjennom tjenesten. Det er derfor avgjørende at Prisradar.no kan levere trafikk som står til butikkenes forventninger.

Hagelin er ydmyk og forteller at den norskeide plattformen fremdeles er under utvikling. På kort tid har man ved hjelp av kunstig intelligens generert og kategorisert over 7 millioner produktsider, så noen halvgode oversettelser her og der, kan man komme over. Men arbeidet med å lære opp KI-boten til å skrive enda bedre produkttekster er ikke over.

Allerede har Prisradar.no et tusentalls daglige besøkere. Først forrige uke startet markedsføringen og over sommeren skal selskapet øke merkevarekjenneskap. Håpet er at så mange som mulig kjenner til Prisradar før høysesongen starter i høst.

Det kan ta litt tid å bli lønnsomme, og vi regner ikke med at det vil skje de første par årene. Samtidig vet vi av erfaring at det også kan gå meget fort.

Han legger imidlertid vekt på at slike type prosjekter krever eiere som kan håndtere ulike scenarioer, og at butikkene skal være trygge på at tjenesten ikke vil forsvinne.

Det krever stabile og gode eiere, hvis man skal klare å utvikle tjenesten langsiktig. Det har vi, med Kistefos i ryggen, som vet hva som kreves, runder Hagelin av.

Del artikkel: