Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

De sprak miljarden - slik blir livet under den nye eieren: "Starter en reise"

Philip Mossinger, CMO og visepresident i Panduro
Annika Lindecrantz

«Vi vil utvikle oss enda mer i 2023.»

ANNONSE

Hvis man ser på Panduros regnskapsår 21/22, omsatte de for første gang i historien over en milliard og nådde over 1 million medlemmer i sin kundeklubb.

Vi har hatt en god fart på salget også i 2022, men som mange andre retailselskaper har vi merket at kunden holder litt hardere i lommeboken sammenlignet med tidligere, sier Philip Mossinger, CMO og visepresident i Panduro, til Ehandel.

Hvordan går det med Panduros e-handel sammenlignet med fysiske butikker?

Vi ser ikke vår e-handel og fysiske butikker som separate kanaler, men for kunden handler du hos Panduro uansett kanal, og det er slik vi styrer virksomheten.

Hvordan ser eierskapet ut i dag? Har Lekolar fullt eierskap nå?

Det stemmer, siden november 2022 eies Panduro av Lekolar, men som tidligere kommunisert vil Panduro fortsatt drives som en selvstendig virksomhet. Vi har imidlertid mye felles selv om vi retter oss mot ulike målgrupper, og nå starter en reise hvor vi skal lære å kjenne og lære av hverandre.

Hvordan gikk Black Friday?

Vi synes vi gjorde en god Black Friday i år, sett i lys av utfordringene handelen har, der vi innen B2C økte med tre prosent sammenlignet med fjorårets Black Friday/Black Week.

Hva er bestselgerne nå i julen?

I juleperioden selger vi mange juleartikler, samtidig som våre større sett er det som går best akkurat nå.

Er det noen endringer i personalet som kan bli aktuelle med Lekolar som eier? Blir du selv værende som visepresident og CMO?

Panduro fortsetter å drives som en selvstendig virksomhet med Lekolar som eier, og dermed med samme organisasjon. Så ja, jeg blir værende som CMO og visepresident.

Er det noen andre endringer som er i gjære angående online-delen?

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kundeopplevelsen hos Panduro. Alt fra hvordan vi presenterer inspirasjon og produkter til mer tekniske aspekter. Vi A/B-tester og gjennomfører kunde- og merkevareundersøkelser for å hele tiden lytte til kundene og høre hva vi kan forbedre. Dette er i stor grad grunnlaget for vårt endringsarbeid knyttet til kundeopplevelsen. En annen viktig del er vår kundeklubb, som vi stadig utvikler med nytt innhold for å ta vare på våre mest lojale kunder, og som vi kommer til å utvikle med enda flere funksjoner i 2023. Vi vil hjelpe kunden så godt vi kan, slik at hver enkelt kunde får en følelse av at man vil komme tilbake til Panduro.

Hvilke markeder har dere i dag, og hvilke nye er på vei?

For merkene Panduro og Kreatima finnes vi i Sverige, Norge og Danmark med butikker og e-handel. Vi har dessuten vårt datterselskap Pipoos i Benelux. Det som er nytt er at vi nylig har startet opp vår e-handel i Finland.

Hva ser du som de største utfordringene for handelen akkurat nå?

Akkurat nå finnes det mange utfordringer. Trafikken generelt, samt at kundene er mindre villige til å handle enn tidligere, er utfordringer som er her akkurat nå, og som vi tror vil vedvare fremover. Når våre kunder først handler, er det mer planlagt, og dermed er det vanskeligere med merførsalg. Dessuten er det en utfordring å bevare margenen, det er vanskelig å møte en så høy inflasjon.

Har dere planer om å inngå noen spennende samarbeid? Med leverandører eller/og andre e-handlere?

Ja, det har vi, men ingenting jeg kan fortelle om akkurat nå, det får dere se i 2023.

Hvor mye omsetter dere? Hva er andelen som står for online, sammenlignet med fysiske butikker?

For regnskapsåret 2021/2022 omsatte hele Panduro-konsernet for 1 045 millioner kroner. Forholdet mellom e-handel og butikk varierer mellom landene vi er tilstede i, men gjennomsnittlig utgjør e-handelen 20 prosent av omsetningen for vår B2C-virksomhet.

Del artikkel: