Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

De svenske søsknene lykkes i Norge: 2022 ble nok et rekordår

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Bikket 65 millioner i 2022.

ANNONSE

De to brødrene Richard og Sebastian Scharnke har gjort stor suksess med sitt varemerke Cavour i Norge. Med søsteren Nathalie Scharnke i spissen solgte de tre svenskene tidløse klær i premiumsegmentet for 65 millioner kroner i 2022.

Nå skal det satses enda hardere. Søsknene vil hente mellom 25 og 30 millioner kroner for å kunne realisere global vekst i nettbutikken hvor det er planlagt en rekke oppgraderinger.

Vi er veldig glade og stolte over hva vi har oppnådd. Vi har, i tider hvor annen handel har måttet kjempe, fått proof of concept og vi har en forretningsmodell som fungerer, sier Natalie Scharnke i en pressemelding.

Hun ble ansatt om administrerende direktør i 2021, i selskapet som brødrene startet tilbake i 2024. For tredje året på rad leverte Cavour et positivt driftsresultat i 2022 – og første kvartal i år har selskapet allerede økt inntektene 25 prosent mot samme periode i fjor.

Nøkkelen til suksessen skal være kvaliteten i plaggene som tilbys i nettbutikken samt via selskapets to butikker i Oslo, Cavour Man og Cavour Woman.

Kjernen i vår kolleksjon er dressen, det var der det begynte og det er der vi har en unik posisjon. Gjennom flere år har vi utviklet konstruksjoner, detaljer og passformer, slik at flere skal få oppleve hvordan en perfekt dress føles på kroppen, sier Sebastian Schranker, gründer og designer i Cavour.

Størst i hjemmemarkedet Norge

Gjennom nettbutikken når Scharnke-familien kunder i over 70 land. Størst er markedet i Norge, deretter følger USA, Sverige, England og Tyskland.

Vi har to typer store kundegrupper. Det er karrieremannen eller karrierekvinnen, de som kler seg i dress/drakt på jobben. Det er en kjøpesterk målgruppe som setter pris på høy kvalitet, god service og en klassisk stil. Den andre er den interesserte kunden, primært menn som er veldig interessert i "classical menswear". De har egne profiler på Instagram og oppholder seg i forumer for å diskutere produktdetaljer og dele stylingtips, forteller Natalie Scharnke til Ehandel.

Både Natalie og Richard Scharnke er enige om at de hittil ikke har vært særlig dyktige innen markedsføring. Dette skal man nå snu tvert om på når merkevarebygging og community står i fokus.

Ifølge den administrerende direktøren er det tre hoveddrivere for fortsatt tilvekst – som primært skal skje via nettbutikken.

Markedsførings og brand building er et område vi historisk ikke har vært så sterke på. Vi har et stort potensial i å få ut hvem vi er og hva vi står for som varemerke, forteller hun.

Vi vil muliggjøre for kunden å ta del av vår kunnskap. Det handler om hvordan du gjør riktige tilpasninger av produktene, hvordan du kan ta vare på plaggene for lengst mulig holdbarhet eller hvordan du tilpasser stylingen til enhver unike situasjon, sier Richard Scharnke.

Store investeringer i vente

I løpet av de neste tre månedene skal det dessuten skje en rekke oppgraderinger på nett. CRM-systemet skal skiftes ut, det skal opprettes et lojalitetsprogram – i tillegg til egne løsninger for skreddersydde klær og salg av brukte klær på nett. Dessuten skal man utvide i form av grossisthandel.

Vår marginalstruktur passer også i den kanalen, hvilket for oss er en måte å både øke volumene og merkevarekjennskapen, sier Sebastian.

Som nevnt er Cavour på utkikk etter investorer som kan være med å finansiere de større endringene man har satt som mål for å kunne sikre videre tilvekst. Om nye, potensielle partnere, sier Nathalie at man har en tydelig visjon om hvor Cavour er på vei.

Vi vil finne noen som kan støtte oss i den reisen, avslutter hun.

Cavour Man ble etablert i 2014 og har de siste tolv månedene solgt for 35 millioner kroner på nett og 15 millioner kroner i butikken på Vikaterrassen i Oslo. Cavour Woman har litt færre år på baken med etablering i 2019, men dro likevel inn 8 millioner kroner på nett det siste året i tillegg til 8 millioner kroner i butikk.

Del artikkel: