Sammenlignet med andre markeder byrået operer i, blant annet Norden, Tyskland, Polen, Storbritannia og Frankrike, ligger Norge på topp 3 med en gjennomsnittlig ordreverdi på 99 euro, tilsvarende litt over 1150 kroner, kun slått av Nederland og Sveits som har gjennomsnittlige verdier på henholdsvis 102 og 238 euro.
I  Tyskland, Nederland, Norge og Sverige, kan høyere gjennomsnittlig ordreverdi tyde på at tidlige salg oppmuntrer forbrukere til å gjøre større kjøp tidligere, skriver selskapet i undersøkelsen.
Black Friday har ikke lenger den samme rollen som før: Fredag er fortsatt den suverent største dagen for netthandel, men trenden med at salget flytter seg ut over uken blir tydeligere for hvert år. Dette skyldes at annonsørene ikke nødvendigvis venter til fredag med å slippe tilbudene sine, men at de heller har gode tilbud over flere dager, sier Olivia Skott, Interim Head of E-commerce Norway hos Adtraction, til Netthandel.
Skott forteller videre at det å få bedre tid til å vurdere innkjøpene er positivt for forbrukerne, men at det samtidig gir konkurrerende butikker mulighet til å matche prisene.
Slik sett gir ikke Black Friday butikkene den samme muligheten til å hente inn nye kunder, da kundene i større grad kan fortsette å handle hos de samme butikkene de bruker ellers i året. At sjokkeffekten av tilbudene er mindre enn før er derfor også medvirkende til at annonsørene har tilbud som er mer i tråd med marginene de har på sine produkter, forklarer hun.
Elektronikk størst
Blant sine norske kunder ser byrået en tydelig trend, som blant annet Virke allerede har spådd. Elektronikk ser ut til å bli årets vinner. Deres statistikk viser nemlig en økning i salgsvolumet, sammenlignet med Black Week i fjor, på 20 prosent innen elektronikk.
Etter følger kategorien skjønnhet med en økning på 11 prosent, interiør med 7 prosent samt mote og tilbehør med en knapp økning på 3 prosent.
Selskapet har også notert seg at flest handler på kveldstid, mellom kl.20-22, med den høyeste toppen kl. 21. Dette stemmer forøvrig godt med innsikten vi har fått fra Lyko som gjorde storrekord i år.
Adtractions norske data er hentet fra deres norske e-handelsprogrammer som består av 182 annonsører. Data fra kategoriene er basert på et utvalg på rundt 70 norske e-handlere.