9. Bruk billigste variant i produktfeeden
Nå som Google omtrent er en ren annonseplattform, velger mange butikker å kjøpe Google Shopping annonser for å være synlige i søkeresultatet. Her kan brukerne lett sammenlikne prisene på samme produkt.
Problemet er bare at det ikke alltid er så lett å se om produktet for eksempel er en liten eller stor flaske. Butikker velger ofte den største flasken som sitt default produkt på produktsiden, da er det gjerne denne prisen som vises via feeden, med mindre hver variant sendes inn separat. Hvis du bruker attributter som unit_pricing_measure og unit_pricing_base_measure vil dette også hjepe brukere.
Brukerne trekkes mot den laveste prisen de ser, så selv om du har like lav, eller lavere pris for en liten flaske, kan du miste trafikken.
Sjekk om dine billigste varianter er synlige.
10. Trenger du fokus på lagring av favoritter?
I en “mobil først”-verden der man har lite plass til disposisjon og mye man ønsker å kommunisere, er det viktig å prioritere litt hardt. Mange netthandelsplattformer kommer med favoritt funksjonalitet, ofte et hjerteikon.
Dette tar plass både i header, kort og på produktsider. Undersøk om denne funksjonaliteten er viktig for dine kunder og om den i det hele tatt blir brukt. Hvis svaret på dette er nei, så kan du bruke verdifull plass på noe annet som gir bedre verdi.
Brukere forbinder slik funksjonalitet med en del jobb, for eksempel opprettelse av konto, så om du ønsker å fortsette med favoritter, gi god informasjon og reduser prosessen mest mulig.
11. Merking av produkter og artikler: Lag en plan for bruk av tagger
Dette er et viktig tema. Strukturert data på produkter og artikler gir gode forutsetninger for utvikling av masse nytting funksjonalitet. Segmentering, personalisering, filtre, landingssider, bedre sidesøk, bedre anbefalinger osv.
Tagger er litt spesielle siden de i utgangspunktet ikke har noen struktur eller et hierarki, men det betyr ikke at du ikke kan lage en struktur eller strategi for hvordan du ønsker å bruke dem. Mange butikker tagger produktene omtrent som det skulle vært en Instagram post, men det er ikke slik tagger fungerer i nettbutikker eller CMS’er.
Taggen binder sammen innhold på tvers av kategorier eller posttyper (for eksempel mellom produkter, artikler og ansatte). Du ønsker ikke 200 tagger med et produkt/artikkel på hver tagg. Du ønsker 20 brukervennlige tagger (som supplerer dine kategorier) med 10 produkter per tagg.
Ditt sidesøk indekserer som regel tagger (det vil si at match på tagg påvirker ranking på din søkeresultat side), så husk å indeksere synonymer til dine taggnavn også.
12. Innhold: oppdater kjerneartikler fremfor å lage mange nye om samme emne.
Nyhetsbrev og ønsket om oppdaterte landingssider skaper et press på å lage nytt innhold. En del redaksjoner har sikkert interne regler om frekvens og antall. Dermed pumpes det ut mye overlappende innhold. Hvis artikler, guider og andre redaksjonelle varianter overlapper betyr det også at de konkurrerer om søkemotorer sin oppmerksomhet.
Identifiser derfor dine viktigste søkeord og tenk langsiktig når det kommer til å bygge trafikk til dem. Det er bedre å investere tid i å oppdatere kjerneartikler så de stadig blir sterkere landingssider, enn å dunke ut halvduplikater i et rykende tempo!
13. Utnytt transaksjonelle eposter
Transaksjonelle e-poster er i vid forstand alle e-poster som spyttes automatisk ut av systemet. De skiller seg fra andre e-poster ved at brukeren akkurat har foretatt en interaksjon på din side, for eksempel lagt en ordre.
Disse e-postene har informasjon brukere gjerne vil ha, derfor er åpningsraten på disse e-postene gjerne 4 ganger høyere enn på andre e-poster som nyhetsbrev. Her ligger det en mulighet du bør utnytte, men ikke bli for grådig!
E-posten skal primært løse brukerbehovet som trigget dem, men deretter finnes det mulighet for å bygge merkevaren din og kommunisere med brukerne. Ta for deg kundereisen og legg inn et godt sekundært budskap i hver transaksjonelle e-post!
14. Gi brukere adgang til “Gjeste-checkout”
Alle ønsker seg mest mulig brukerdata og innloggede brukere for å lære mer om dem, men tvunget logg-inn er fremdeles årsak nummer to når det kommer til avbrutt checkout, etter ting som handler om pris.
Så om din nettside ikke tilbyr “Gjeste-checkout” uten opprettelse av konto, er det en sterk anbefaling å gjøre dette mulig.
15. Vis viktige attributter på produktkortet
Hvis du har mange relativt like produkter kan det være vanskelig for brukere å danne seg et godt overblikk når man scanner gjennom listevisninger.
Bilder og produktnavn kan si for lite om de attributtene som er viktige for å gjøre et valg. Så om du har strukturert data på attributter bør du vise de viktige attributtene på en ryddig måte på kortet.
Har du ikke strukturert data om attributter på dine produkter, er dette en viktig oppgave du bør vurdere å angripe.