Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Deler din e-handel ut rabattkoder? Ekspert: ”Kan skade merkevaren”

Sam Foroozesh, administrerende direktør i Cure Media.
Foto: Cure Media
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Får langt færre visninger enn innlegg uten rabattkoder.

ANNONSE

Vi har alle sett, og mange kanskje benyttet seg av, rabattkoder som deles ut i hytt og pine av influensere på sosiale medier.

Nå viser ferske tall fra det svenske byrået innen influensermarkedsføring, Cure Media, at rabattkoder ikke nødvendigvis er veien å gå. Tvert i mot kan det i lengden skade selskapers merkevareomdømme.

I en tid hvor forbrukernes oppfatning av merkevarer blir desto viktigere kan denne markedsføringsstrategien faktisk skade merkevaren samt ha en negativ innvirkning på lønnsomheten. I stedet bør merkevaren overveie å fokusere på å skape et image som er attraktivt og relevant for målgruppen, og å bli likt, sier Sam Foroozesh, administrerende direktør i Cure Media, i en pressemelding.

Byråets statistikk viser at dersom man benytter rabattkoder i et innlegg, minsker både antall visninger og engasjement drastisk i sosiale medier.

Basert på 3850 aktiveringer på Instagram står det klart at et innlegg i feed får 63 prosent høyere engasjement om det ikke inneholder en rabattkode.

Et sentralt mål med å bruke rabattkoder sammen med influensere har vært å fremme målingen, noe som har vist seg å være feil. Å vurdere influensermarkedsføring basert på rabattkode-salg gir ikke et nøyaktig bilde av kanalens effektivitet og verdi. Markedsførere bør tenke nytt, fortsetter Foroozesh.

Gir et begrenset bilde

I stedet for å lokke kunder med rabattkoder mener byråsjefen at man heller skal fokusere på å skape et attraktivt image og benytte influensere til å bygge opp under dette imaget, gjennom å skape troverdighet som man ifølge Foroozesh ikke oppnår med noe så simpelt som rabattkoder.

Rabattkoder er gjerne koblet til last click-konverteringer, hvilket gir et begrenset bilde av den totale effekten av influensermarkedsføring. Influensere bidrar til mye mer enn bare last click-konverteringer og faktiske salgsdata viser at last click-konverteringer kun står for 20 prosent av det totale salget som influensere garanterer. Gjennom å kun måle via rabattkoder kan du derfor gå glipp av 80 prosent av influensernes genererte verdi, avslutter han.

Del artikkel: