"Helt vanvittig"
I et marked hvor det å generere falske produktanbefalinger er lett som en plett florerer nettopp anmeldelser med falske tilbakemeldinger og navn. Med Moderniseringsdirektivet, som trådte i kraft i Norge høsten 2023, har imidlertid emnet fått noe mer oppmerksomhet.
For digitale markedsplasser, derunder nettbutikker, er pliktige å opplyse om hvorvidt og hvordan en sikrer at brukeromtaler er ekte. Lovverket har sikret en større bevissthet blant stadig flere forbrukere og næringsdrivende, hvilket så klart kommer Lipscore til gode.
Og at folk har tillit til Lipscore, det er det liten tvil om. I høst sikret selskapet nærmere 30 millioner kroner, hovedsakelig fra en norsk, privat investor, men også fra flere av sine ansatte.
Vi hadde planer om å hente 25 millioner kroner og overtegnet med 3 millioner. Det var helt vanvittig, sier Hansen, før han fortsetter:
Det var en del eksisterende, men også nye aksjonærer. Og veldig mange av de eksisterende aksjonærene er ansatte i selskapet. Disse har investert tidligere og på nytt igjen nå, og det synes jeg er fantastisk moro at vi er flere på eiersiden som jobber aktivt i selskapet hver dag.
Dette er selvsagt også stas for gründeren som for ti år gjorde virkelighet av idéen om Lipscore.
Det er veldig kult at de som sitter nær produktet og kundene er villige til å investere. Det vitner om at de ansatte tror på det vi driver med og føler at vi gjør noe veldig bra, sier Frettem.
Muligheter i Nederland
I fjor doblet Lipscore kundegrunnlaget og utvidet fra 18 til 43 ansatte. De åpnet sitt første kontor i Polen, og nylig så også flere kontorer i Nederland og Danmark dagens lys. I tillegg kommer franchiseavdelingene i UK og USA.
Lipscore er på vei til å bli en global aktør.
Det er størst aktivitet i Sverige akkurat nå, men det som er mest spennende er disse nye satsingene i Danmark og Nederland. Det er store markeder og viktige områder for oss, sier Frettem.
Det skorter imidlertid ikke på konkurranse. For eksempel i Danmark, Trustpilots hjemland.
I Danmark er det en annen type konkurransesituasjon enn i andre markeder, for eksempel er Trustpilot store der fordi de er opprinnelig danske. Men i Nederland er det som i Norge og Sverige, der har vi de store konkurrentene i tillegg til noen lokale, forteller Hansen.
Frettem forteller at en vesentlig del av netthandelen i Nederland foregår via markedsplasser, og at netthandelen er enorm i landet sett opp mot folketallet.
Så det er fortsatt mye å ta av i Nederland. Vi har gjort det veldig bra i Sverige og UK, og det er ingen grunn til at vi skal, rent teknisk, gjøre det dårligere i de andre markedene. Vi har et sterkt produkt som kunden liker, og det gjelder uansett marked, legger Frettem til.
Nysatsing
I løpet av noen uker skal Lipscore lansere et nytt produkt. Men idéen om produktet er gammel. Frettem har sider liggende fra 12 år tilbake hvor det står skrevet “Lipscore Analytics”.
Her vil all innsamlet data fra kundeopplevelser både i butikk og nettbutikk, om produkter, butikkene og opplevelser, samles i et styringsverktøy som vil gi retailerne mulighet til å skaffe seg en komplett oversikt.
For eksempel kan verktøyet vise seg nyttig i innkjøpssammenheng. Om et produkt gir mange returer, og kundene er misfornøyde, kan man i forhandlinger med leverandører vise at et konkurrerende produkt fra en annen leverandør har andre marginer og gode tilbakemeldinger fra kundene.
Her ligger det potensielt enormt mye penger hvis man bruker disse dataene riktig. Vi har jobbet lenge med Lipscore Analytics hvor kundene kan analysere egne rapporter. Hvorfor har den ene butikken annerledes rating enn den andre, for eksempel? Hvilke produkter burde man markedsføre?
Dessuten handler det ikke bare om data, men mengden data.
Det er to USP-er vi lever og ånder etter: det skal samles inn mange tilbakemeldinger og de skal være ekte. Man trenger ofte den fysiske handelen for å dra opp volumet i antall tilbakemeldinger i nettbutikken, for at det skal gi en effekt. Da får man fart og effekten vises raskere, legger Hansen til.
Og igjen legges trykket på ekte. Ærlighet og transparens står i ryggraden til Lipscore.
De som deler disse verdiene med oss er de som vil overleve på sikt, sier Hansen.
"Over den tøffeste kneika"
Fra alvor til spøk – det er en stund siden undertegnede har fått en oppdatering fra Lipscore, og vi er nysgjerrige på hvordan ståa er, foruten global ekspansjon, fortsatt sterk vekst og høye ambisjoner.
Hva er det disse gutta gleder seg mest til i tiden som kommer?
Vi lanserer første versjon av Lipscore Analytics om noen uker og det gleder jeg meg veldig til. Så føler jeg meg ganske sikker på at det vil bli lysere i enden av tunnelen for mange bedrifter i 2024. Den tyngste tiden er over. Det er har vært et blytungt 2023 for mange bedrifter, spesielt i retail, og jeg tror vi er over den tøffeste kneika nå, forteller Frettem.
For Hansen er det så mange gleder å velge mellom at han finner det litt vanskelig å peke på én ting.
Først og fremst gleder jeg meg til å fortsette jobben med Lipscore og følge de nye prosjektene vi har hatt gående lenge. Det er uvirkelig morsomt å jobbe med så mange dyktige folk. Vi har et ekstremt god team som er dedikerte og dyktige, fra tech til marked, customer success og partnere. Å følge alt dette videre gleder jeg meg enormt til, det blir veldig bra, avslutter Hansen.