Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Denne gjengen skal ta den AI-styrte markedsplassen til utlandet

Reuben Marshall, Torstein Kolset og Joachim Hoff v/Secundo.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Har bygget en skalerbar rigg som er klar for det store utland.

ANNONSE

Brukt-markedsplassen Secundo har ikke bare over 10 000 solgte produkter siden oppstart, en gjenbruksfabrikk på Vålerenga og en tredobling mot fjoråret.

De har planer om å hente fersk kapital og satse stort utenfor landegrensene.

Gründet av Eirik Broms ble Secundo til for å løse bruk-og-kast-mentaliteten hva gjelder møbler. I løpet av de første 18 månedene har selskapet vokst raskt og nå omsetter Secundo for mer enn én million kroner i måneden – etter en omsetning på 5,5 millioner kroner første hele driftsår, 2022.

Vi vokser veldig raskt og markedet er enormt, sier Joachim Hoff, salgssjef i Secundo, til Netthandel.

Han forteller i selskap med Torstein Kolset og Reuben Marshall hvordan de har vokst så mye og så raskt uten å ha brukt én eneste krone på markedsføring.

Secundo er det vi kaller en administrert markedsplass, og det vi har fokusert på er produktet, teknologien og brukeropplevelsen på begge sider av markedsplassen. På den ene siden kan man selge møbler man ikke lenger har behov for og få et pristilbud fra oss. Så henter vi produktet, gjør en upcycling og selger produktet videre på den andre siden av markedsplassen vår, forklarer Hoff.

Og det er her magien skjer. Gjennom det de kaller en helautomatisert gjenbruksprosess, forenkles reisen med å hente brukte møbler som må gjøres i stand før de skal videreselges – med profitt.

Vi har fått støtte fra Skattefunn for et prosjekt over tre år hvor vi har utviklet automatiserte løsninger som skal forenkle denne prosessen. Vi analyserer bilder av produkter som vi får inn, og gjenkjenner hvilken type produkt og merke det er, mål og tilstand. Denne dataen mater vi inn i en algoritme for prising. Da vil vi kunne ha gode, historiske data som kan brukes både på tilbudssiden og på salgssiden, forklarer Torstein Kolset, CTO i Secundo.

Enkelt forklart kjøper og priser algoritmen møbelet en kunde ønsker å selge, automatisk.

Teamet i Secundo er overbevist om at det er dette som skal til for å løfte bruktmarkedet innen møbler. Løsningen sikrer at kundene får summen produktet er verdt, og de sitter samtidig igjen med profitt etter å ha rengjort, fikset og solgt møblene videre.

En annen oppside er at kunder både kan kjøpe og selge i samme transaksjon. Da sparer man dessuten utslipp under transporten.

Det er fantastisk i et miljøperspektiv. Vi har i tillegg egen logistikk inhouse som sikrer raske leveringer hjem til kundene, legger Kolset til.

– Har enormt mye å si

Der hvor andre henter e-commerce managere har Secundo sikret seg en recommerce manager. Reuben Marshall har fylt denne rollen med stor iver – til tross for noen utfordringer.

Vi forsøker å gi så mye som mulig informasjon om produktet til kundene, men vi vet at det er flere utfordringer knyttet til å kjøpe brukt fremfor nytt. Det har å gjøre med tilstand og kvalitet, og ikke minst trygghet gjennom kjøpsprosessen. Derfor fokuserer vi på gode bilder og informasjon om produktene, samtidig som vi beskriver tilstanden så nøyaktig som mulig, forteller Marshall.

De siste tre månedene har Secundo opplevd en organisk vekst på 80 prosent. Og der hvor andre aktører kan benytte seg av tradisjonelle SEO-metoder har Secundo måttet tenke nytt.

Vi har ikke en stabil produktbase. Derfor har vi fokusert mye på kategorier og vi vokser veldig raskt. En stor del av det er den økonomiske siden, men det bærekraftige kan heller ikke oversees. Hvis alle kjøper et brukt produkt i stedet for et nytt, har det enormt mye å si, sier Marshall, som forteller at han ville bli med i disruptive Secundo nettopp fordi dette teamet jakter den store drømmen om å endre verden, litt etter litt.

Ã…penbart neste steg

Vel etablert i Oslo, med et fåtall leveringer til både Bergen, Lofoten og Trondheim, er det utlandet som frister når Secundo skal ekspandere.

Vi ønsker å gjøre en endring i måten folk tenker på gjenbruk, og skal vi klare det må vi gjøre det i stor skala. Da er utlandet det åpenbare neste steget, sier Hoff.

Vi tror veldig på at vi skal bli en aktør som er med på å endre samfunnet i det store bildet og da er det veldig naturlig at vi skal raskt til utlandet. Vi har brukt mye tid på å bygge en skalerbar rigg, legger Kolset til.

– Ting går riktig vei

Til høsten skal markedsplassen for gjenbruk gjennomføre en ny emisjonsrunde. Målet er å hente et større beløp for å vokse ytterligere i nye markeder.

Vi skal styrke teknologiteamet vårt og stille i ny drakt om ikke så lenge, samt teste nye markeder. Vi må ha nok kapital når vi skal til utlandet, sier Kolset.

Så lang skal alle parter man har vært i kontakt med stille seg svært positive til emisjonen.

Secundo sjekker av mange bokser. Vi er et teknologiselskap som vokser fort, er miljøvennlige og ønsker å skalere. Ting går riktig vei, konstaterer Hoff.

Del artikkel: