Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Denne kostymekongen skal sope inn 100 millioner i Norge i år

Daniel Diness Andersen, gründer av Temashop.
Foto: Temashop
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Er dog ikke helt fornøyd med tollprisene.

ANNONSE

Det nærmer seg ikke bare årets shoppingbonanza – men også tid for kostymer og parykker når vi rykker mot høsten og den stadig voksende Halloween-tradisjonen. Danske Temashop, med gründeren Daniel Diness Andersen i spiss, opplever betydelig vekst i hele Norden.

Med en inntektsvekst på 35 prosent i fjor ligger Temashop an til å nå 100 millioner kroner i omsetning i det norske markedet i år. Veien dit har dog ikke vært en dans på roser. Andersen forteller hvordan man har overvunnet tollbarrierer for å sikre kort leveringstid også til de norske kundene.

I vårt felt er rask levering avgjørende. Mange kjøper kostymer i siste liten og fra vi mottar bestillingen til pakken sendes ut av lageret må alt gå på skinner, sier gründeren.

Til Netthandel forteller han at det hele hadde vært enklere å håndtere dersom Norge var en del av EU.

Men vi har utviklet systemer som enkelt kan fortolle varene og dermed gjør det enkelt og raskt for kundene våre. Det eneste som kanskje kan oppfattes litt urettferdig, er at vi skal betale toll på salgsprisen og ikke innkjøpsprisen, som ville vært tilfellet dersom vårt lager lå i Norge, sier Andersen.

I løpet av fjoråret sendte Temashop nærmere 600 000 bestillinger til kunder i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Selskapet ønsker ikke å dele hvor mye man omsetter for, men nådde i 2022 nye rekorder med en bruttofortjeneste på over 40 millioner danske kroner og et årsresultat på godt over 13 millioner kroner. Dette tilsvarer rundt 60 millioner kroner i fortjeneste og 19,5 millioner kroner i dagens kurs.

Vår ambisjon er å bli markedsleder i hele Norden. Vi forventer en fremtidig årlig vekst på 20 til 30 prosent de neste årene, kommenterer Andersen.

Mange likheter

Det er spesielt rundt Halloween at Temashop tjener mest penger. Høytiden er populær i samtlige nordiske markeder og under perioden teller selskapet rundt 100 ansatte.

Det er mange likheter mellom dansker og nordmenn – vi legger generelt mye vekt på dekorasjoner og barnebursdager. Men vi har flere utkledningsdager i Danmark enn de andre landene, sier Andersen.

Om det norske markedet er forventningene klare. I år skal man bikke det o' store målet.

Vi forventer at vår omsetning i Norge vil overstige 100 millioner kroner i år, avslutter Temashop-gründeren.

Del artikkel: