Nordiske forbrukere handler generelt mindre på nett – samtidig som flere shopper via mobilen. Dette er blant funnene i Salesforce undersøkelse Shopping Index 2023.
For mens den globale netthandelen sank med 2 prosent mellom januar og mars i år, sammenlignet med i fjor, øker den digitale trafikken. Vi bruker altså mer tid på nett, men gjennomfører færre kjøp.
Og de som handler på nett foretrekker å handle mens man sitter og scroller. Antall nordiske forbrukere som foretrekker å handle på mobilen har nemlig økt med 6 prosent sammenlignet med begynnelsen av 2022.
Resultatene viser at netthandelen har gått mer ned i de nordiske landene enn det globale nivået, selv om vi ser at forbrukerne bruker mer og mer tid på nett. Ifølge rapporten har mobilbruken økt, og sosiale mediers rolle som forbruksplattform er etter mitt syn klart større enn tidligere. Å kjøpe med mobile enheter har blitt enklere og raskere, sier salgssjef i Salesforce Norge, Rune Reikerås, i en pressemelding.
Andre funn fra undersøkelsen viser følgende:
- Flere avbrøt på mobile enheter (79 prosent) enn på datamaskiner (68 prosent)
- Mobilhandelen øker 3 prosent globalt, 6 prosent i Norden
- Nordiske forbrukere shopper i mikroøyeblikk
Sosiale handelstrender
Endringer i kundereisen er også tydelig i Salesforce' undersøkelse. Reikerås peker på hvordan vi handler i mikroøyeblikk, altså øyeblikk i løpet av dagen som kjøpere fyller ved å scrolle på mobilen.
En mulig faktor som forklarer mobilhandel er veksten i det vi kaller sosiale handelstrender. Det betyr kjøp som gjøres direkte på sosiale medier eller ved å bruke nettbutikker knyttet til plattformene, sier han, før han legger til:
Det anslås at ett av ti kjøp skjer via sosiale medier i dag, noe som bekrefter at nye digitale kjøpsplattformer øker, og tradisjonell netthandel synker.