ANNONSE

Deres app når nye rekorder i Norge – tjener på høyrentemiljøet

Geir Østby, Klarnas Norgessjef // Foto: Klarna
Prisbevisste kunder har funnet veien til Klarnas app.
Linn Adine Andersen

Klarna oppsummerer fjoråret og konstaterer samtidig at de har nådd en ny rekord i Norge. Betalingsaktørens app telte nemlig 1,2 millioner brukere i desember – hvilket er en økning på 22 prosent sammenlignet med desember 2022.

Samtidig har selskapet landet avtaler med flere butikker i Norge. Ved utgangen av 2022 var 13 250 butikker tilknyttet Klarnas betalings- og shoppingløsninger, men for en drøy måned siden var antallet økt til 15 600.

Det betyr en stykk fornøyd Norgessjef, som mener de høye rentene er mye av årsaken til at stadig flere forbrukere velger å betale via Klarna.

ANNONSE

Det er helt åpenbart at høyrentemiljøet vi befinner oss i nå, har gjort at nordmenn i økende grad benytter seg av både våre løsninger for å holde oversikt over sin pengebruk, og sammenligner priser i appen vår. Stadig flere butikker ønsker også å tilby Klarna til sine kunder, sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby.

I oppsummeringen av fjoråret ser betalingsaktøren at 98 prosent av alle Klarna-kjøp i Norge enten var direktebetalinger fra kort eller 30-dagers rentefri faktura.

Klarnas 30-dagers rentefrie fakturaløsning er et bedre alternativ enn rentebærende kredittkort. Det er finansiert av butikkene som betaler for å bruke våre løsninger – ikke forbrukeren. Spesielt når rentene er høye ser vi i flere markeder, inklusive Norge, at flere etterspør denne type rentefrie kreditter – både blant butikker og forbrukere, sier Østby.

Doblet bruk av prissammenligninger

Prisbevisste forbrukere var et gjennomgående tema i 2023, og vil høyst sannsynlig være det også i 2024. Prisjakt kunne nylig melde i sitt Forbrukerkompass for første kvartal 2024 at de forventer fortsatt sterk vekst i 2024. 

Det samme gjelder Klarna, som etter oppkjøpet av Prisjakt-konkurrenten Prisguiden kunne tilby prissammenligningstjenester i app og på nett siden juni i fjor. Her kan forbrukerne per i dag sammenligne priser på 3,9 millioner produkter.

LES OGSÅ: Nå får nordmenn se resultatet av Klarnas største oppkjøp noensinne

Spesielt i julehandelen var det mange som ville sørge for at de fikk julegavene hjem til lavest mulig pris, da dobbelt så mange benyttet seg av denne tjenesten i desember sammenlignet med da den ble lansert.

Det er også svært gledelig å se at denne type tjenester i økende grad blir brukt til å søke opp et bredt spekter av produkter – ikke bare elektronikk og data – som var overrepresentert før, sier Østby.

Færre glemte fakturaer

Gjennom fjoråret så Klarna dessuten at stadig færre fakturaer gikk til inkasso. Mer enn 99 av 100 nordmenn betalte i fjor sitt fakturakjøp innen de 30 rentefrie dagene, noe Østby mener er mye takket være appen.

Undersøkelser vi har gjennomført viser at den vanligste grunnen til at en faktura ikke blir betalt rett og slett er at den blir glemt. Med appen installert får du enda hyppigere påminnelser om å betale.

Det har bidratt til at andelen som betaler sin faktura for sent har gått kraftig ned, med rundt 50 prosent, siden vi startet med flere betalingspåminnelser høsten 2021. Dette er en trend som fortsatt har vært tydelig i 2023, sier Østby.

LES OGSÅ: Slik foretrekker nordmenn å betale i lavkonjunkturen – dette er avgjørende

Del artikkel: