ANNONSE

Derfor forlater to av tre handlekurven sin på nett

Linn Adine Andersen

Kan føre til at man mister kunder for godt.

ANNONSE

Hele to av tre forlater handlekurven sin på nett. Dette viser en undersøkelse fra teknologiselskapet Beyond Identity med rundt 1000 respondenter fra Norden. Opprettelse av konto og passord er to av grunnene til at mange velger å ikke gjennomføre kjøpet.

Det viser seg dessuten at hele 77 prosent som har forlatt en handlekurv på nett, oppsøker tjenester hos konkurrenter i etterkant. 68 prosent ville nøle med å besøke samme nettside igjen. Dårlige registrerings- og kjøpsprosesser kan altså føre til langt mer enn ett tapt salg.

Vi har alle opplevd hvordan frustrasjonen kan melde seg når vi glemmer passordene våre. Nå burde vi helt utelate bruk av passord, noe denne ferske undersøkelsen bekrefter, da dette er i ferd med å bli mer enn en kjedelig opplevelse for den enkelte, sier Tom Jermoluk, administrerende direktør i Beyond Identity, i en pressemelding og fortsetter:

Det påvirker også de digitale kjøpsprosessene, og med sterk konkurranse innen detaljhandel på nett, er det flere retailere og merkevarer som bør bli urolige når de hører at problemer med passord, pålogging av kontoer og registrering på nettet får stadig flere kunder til å gå fra handlevognen eller oppsøke konkurrerende nettbutikker.

Videre svarer de nordiske respondentene at de irriterer seg mest over å glemme passordet. Deretter ergres 38 prosent over passord som må oppfylle visse krav innen lengde, inneholde spesielle tegn og lignende. Flere av de spurte opplyser at CAPTCHA-tester og multifaktorautentisering er forstyrrende, og en årsak til at de velger å ikke fullføre kjøpet.

Del artikkel: