ANNONSE

Derfor fortsetter forbrukerne å handle på kreditt

Foto: Istock
Elisabeth Dahl Skjervheim

”Selgere som ikke tilbyr dette alternativet risikerer å miste kunder”.

ANNONSE

I en tid hvor renta stadig øker og levekostnadene kryper oppover kniper nordmenn igjen lommebøkene. I en rapport fra BankAxept ble det klart at nordmenn la igjen 45,9 milliarder kroner i butikkene i september, hvilket er en nedgang på 0,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I august var nedgangen på 1,9 prosent.

Samtidig fortsetter vi å benytte oss av delbetalinger. I august ble det klart at Klarna overgår egne mål og snur til lønnsomhet - tidligere enn forventet.

Ifølge en artikkel fra Nets er det ikke bare Klarna som nyter stor pågang.

BNPL blir stadig mer populært og står nå for 47 prosent av nettbetalingene i Tyskland, og trenden er fortsatt stigende. Forhandlere som ikke tilbyr dette alternativet, risikerer å miste kunder fordi de avbryter kjøpet, forteller Nina Pütz, administrerende direktør i Ratepay, til Nets.

Undersøkelser viser også at BNPL fører til en økning i handlekurven, ettersom kundene setter pris på muligheten til å betale senere, noe som resulterer i større kjøp, sier Pütz.

Gir bedre oversikt

For forbrukerne gir BNPL-tjenester flere fordeler, skriver Nets. Ifølge en undersøkelse fra 2020 har 42 prosent av kundene svart at å betale med delbetalinger gjør det oversiktlig når det gjelder gebyrer og renter.

40 prosent har svart at de kan følge med på utgiftene og at det er en praktisk betalingsmåte. 37 prosent har svart at det er mange forhandlere som godtar denne betalingsmåten.

Videre skriver Nets at BNPL er en praktisk og fleksibel betalingsmåte som gjør det mulig for kundene å gjøre større kjøp, samtidig som prisen på produktet forblir den samme. BNPL er rente- og gebyrfritt, forutsatt at betalingen skjer i tide, noe som gjør det rimeligere enn tradisjonelle lån.

Delbetalinger har derfor gjort seg spesielt gunstige i en tid med økonomisk usikkerhet, konstaterer betalingsaktøren.

Del artikkel: