Markedsplasser på topp
De siste årene har flere grønne initiativer tatt plass i den norske varehandelen, med Finn.no og appen Tise som ledere i C2C brukthandel.
Investeringsfondet Ignite Capital gjorde dessuten sin første investering i fjor høst. Med uttalelsen om at de ville investere i selskaper med gode miljømessige og sosiale egenskaper, eier de nå over halvparten av aksjene i selskapet Movement, som selger brukte kontormøbler på nett.
Men det er markedsplassene nordmenn fremst oppsøker når de skal handle brukt, ifølge Forbrukerkompasset.
Slik så svarene ut da Prisjakt spurte nordmenn hvor de handler sirkulære varer:
- Markedsplasser som Finn og Tise (71 prosent)
- I fysisk second hand-butikk (35 prosent)
- Privatpersoner (32 prosent)
- Facebook Marketplace (20 prosent)
- I fysisk butikk med sirkulær avdeling (16 prosent)
- Sosiale medier (15 prosent)
- I nettbasert second hand-butikk (4 prosent)
- I second hand-apper: (4 prosent)
- I nettbutikk med sirkulær avdeling (3 prosent)
- Usikker eller vet ikke (2 prosent)
Ser man imidlertid på respondentene i alderen 18-39 år, handler hele 84 prosent helst på Finn eller Tise. Og mens 44 prosent av kvinner handler brukte varer i fysiske bruktsjapper, gjør 25 prosent av menn det samme.
Utrygge på tilstanden til brukte produkter
Som nevnt tidligere i saken er pris en avgjørende faktor når det kommer til brukthandel. Forbrukerne vil handle brukt fordi det er godt for lommeboka, ikke nødvendigvis fordi det er godt for miljøet.
For ordens skyld svarte også 44 prosent av de spurte i undersøkelsen at de vektlegger miljømessig bærekraft når de handler brukt – så helt uinteresserte i dette er de ikke.
Men hva er grunnene til at nordmenn ikke vil kjøpe brukte varer?
Dette er de 10 største årsakene til hvorfor forbrukere ikke handler brukt:
- Usikkerhet om tilstand (45 prosent)
- Usikker kvalitet eller levetid (41 prosent)
- Ingen eller usikker garanti (24 prosent)
- Ingen returrett (22 prosent)
- Uhygienisk (21 prosent)
- For høy pris (19 prosent)
- Dårlig utvalg (19 prosent)
- Høye fraktkostnader (14 prosent)
- Utilgjengelig (13 prosent)
- Tidsmangel (6 prosent)
Om ikke annet vitner denne listen om at nettbutikker som selger brukte varer er nødt til å kommunisere godt med sine kunder. Informasjon om garanti, tilstand på produktet og returvilkår er nødvendig for å trygge kunden. Dessuten skader det ikke med lynrask levering.