ANNONSE

Trosser tøffe tider – derfor satser de på netthandel: "Får jobbe med det vi elsker"

Til venstre: Gründerne av Based Design AS, Trude Olaussen og Therese Jacobsen, og til høyre søstrene bak nettbutikken Feeling Friday, Carina og Christina Stenseng. // Foto: Privat
"Allerede etter en måned kunne jeg anse dette som fulltidsjobb".
Linn Adine Andersen

Når noen av landets største e-handlere har beskrevet det siste året har de ofte brukt adjektivene tøft og utfordrende samtidig som mange har beskrevet et konkurransepreget marked hvor marginene for å klare seg blir stadig mindre.

Men vi har også vært i kontakt med e-handlere som trosser et utfordrende marked og leverer rekordhøye resultater.

Gründerne vi har pratet med i denne artikkelen har alle startet egne nettbutikker. Hvordan er det å satse i netthandelsbransjen i 2024? Hva er det som driver dem – og hvordan ser de på sine fremtidsutsikter?

Det skal vi få svaret på nå.

Først skal vi inn i en kreativ verden like fargesprakende som gründerne selv. Bak selskapet Based Design AS står Trude Olaussen (30) og Therese Jacobsen (34), to strikkedesignere som nå også skal selge håndfarget garn i egen nettbutikk.

ANNONSE

Selve nettbutikken er under oppføring og forventes å lanseres i april, men duoen er allerede godt i gang med både salg og produksjon. De har også tidligere erfaring fra sine respektive nettbutikker, hvor de har solgt strikkeoppskrifter.

Trude og Therese er kanskje bedre kjent som @trudeknits og @knitbyjacobsen på Instagram, for sine henholdsvis 7 700 og 32 400 følgere. Etter å ha blitt kjent har de samarbeidet på ulike prosjekter og reist på en rekke strikkemarkeder.

Etter nesten et år på reise til forskjellige strikkemarked fant vi ut at vi kunne slå oss samenn og prøve oss på farging av garn, forteller gründerne bak Based Design til Netthandel.

De forteller videre at garn ofte er en egen hobby for strikkere. Da nerder man gjerne på ulike garnkvaliteter, hvilken spinning det er på garnet og hvilken behandling garnet har gjennomgått.

Det var mange farger vi savnet hos større leverandører og vi bestemte oss derfor for å prøve å fylle “tomrommet”, etter våre ønsker. Det er noe helt spesielt og eget med håndfarget garn. Så det har vært og er fortsatt veldig spennende å teste ut forskjellige garnkvaliteter og nye fargeeksperimenter.

"Får jobbe med det vi elsker"

Based Design har i påvente av nettbutikken solgt garn via Instagram, men også på strikkemarkeder. Der ble de nærmest utsolgt – og fikk bekreftet at etterspørselen var større enn de først hadde tenkt.

Med et nisjemarked som tydelig hungrer etter produktet, hvordan ser de så på det å drive en nettbutikk?

Hva tenker dere om markedsutsiktene og mulighetene for å vokse som en nettbutikk med garn?

Det har vi ikke tenkt så mye over ennå, faktisk. Vi tror ikke etterspørselen for garn og oppskrifter vil bli mindre, heller større. Selvfølgelig svinger markedet mye og vi merker jo det. Men med erfaringer fra våre respektive nettbutikker viser at etterspørselen fortsatt er stor, forteller Trude og Therese, før de legger til:

De fleste er blitt veldig miljøbevisste og bryr seg om hvor ting kommer fra, det er mange som velger vekk fast track fashion og heller går for gjenbruk, fornying av eldre plagg. Det er utrolig mange unge mennesker som har lært seg å strikke og vi opplever at de velger kvalitet.

Aller helst skulle Trude og Therese sett at nettbutikken allerede var i full drift. Mens tålmodigheten settes på prøve, gleder de seg til å ta virkelig komme i gang.

Vi får jobbe med det vi elsker. Ja, det er mye jobb og lite tid til annet, men vi vil ikke ha det på en annen måte. I tillegg er det ufattelig gøy å eksperimentere med farger, se hvordan fargene tar på ulike kvaliteter, teste nye kombinasjoner og bare være kreativ, runder de av.

Hard konkurranse

Videre går turen til Oslo-baserte Feeling Friday. Også bak denne nettbutikken står en sterk gründerduo: nemlig søstrene Carina Stenseng (24) og Christina Stenseng (22).

De deler en lidenskap for klær og mote, og det er nøyaktig det de skal selge i sin nettbutikk.

Det var denne lidenskapen som fikk oss til å starte. Vi la merke til at det var et slags hull i markedet når det gjaldt et variert utvalg av kjoler for ulike anledninger. De samme “gamle” nettsidene hadde begrenset utvalg, spesielt når det gjaldt kjoler til festlige anledninger som jul, nyttår, 17. mai og sommersesongen, forteller Carina til Netthandel.

Derfor bestemte søstrene seg for at de skulle tilby et bredt utvalg kjoler som skiller seg fra “det vanlige”.

Men også de har kjent på at det kan være krevende å drive nettbutikk i dagens marked.

Konkurransen er hard, og det krever mye innsats å skille seg ut. Vi må stadig finne måter å tiltrekke oss nye kunder på, samtidig som vi sørger for å beholde de vi allerede har.

Logistikk og lagerstyring kan også være en utfordring, spesielt når det er høysesong eller når vi har kampanjer. Å holde tritt med teknologiske endringer og sikre at nettsiden vår fungerer optimalt er også en kontinuerlig prosess, sier Carina.

Siden deres nettbutikk er i full drift, tar vi en titt. Nettbutikken som møter oss er stilren, enkel å navigere og tydelig tilrettelagt for et internasjonalt marked. All informasjon er på engelsk og det er enkelt å finne informasjon om frakt og hjemlevering.

I tillegg kan man velge mellom fem ulike betalingsløsninger. Her er altså mye tilpasset en stadig mer krevende forbruker.

Vi spurte Carina hva de synes er morsomt ved å drive en nettbutikk.

Tross utfordringer er det utrolig givende å drive netthandel. Det beste er definitivt den kreative friheten vi har til å kuratere vårt eget utvalg og uttrykke vår unike stil gjennom produktene vi tilbyr. Å se kundene våre bli inspirert og glade over våre valg er virkelig en fantastisk følelse, deler Carina.

"Realiteten har kommet bankende på døra flere ganger"

En trend som aldri går av moten er helse. Og det skal Kenneth Baraas (33) gjør butikk på. Det hele startet under pandemien, da Kenneth jobbet som journalist hjemmefra og kjente på en rastløshet.

Ideen om kjøp og salg oppsto utrolig nok i prat med to venner om en nyhetsartikkel om nordmenn som solgte gamle Pokémon-kort til svært høye priser. Jeg begynte å tenke på hva jeg selv var ute etter å kjøpe for tiden, forteller han.

Først forsøkte Kenneth seg på ulike varer innen elektronikk. Han skjønte imidlertid raskt at det ikke var veien å gå, og da treningssenteret stengte ned og han var på jakt etter treningsutstyr til egen leilighet, kom idéen.

Han kunne ikke være den eneste som savnet treningssenteret under pandemien nedstenginger?

Jeg kjøpte “alt” jeg kom over på Finn av interesse, vasket, gjorde det i stand, tok gode bilder og skrev grundige annonsetekster, og tilbød billig hjemlevering. Allerede innen en måned kunne jeg anse dette som fulltidsjobb. Etter hvert begynte jeg å importere fra utlandet, og når jeg ikke klarte å besvare alle henvendelser på Finn, opprettet jeg nettbutikk, forteller han.

Kenneth Baraas har startet nettbutikken Billig Hjemmetrening hvor han selger både brukt og nytt treningsutstyr. // Foto: Privat

I nettbutikken selger Kenneth både nytt og brukt utstyr, på godt og vondt. Han kjenner på økte kostnader slik som “alle andre” og innser at eksempelvis tredemøller kanskje ikke er en investering nordmenn vil gjøre når lommeboka kniper.

Selv om oppstarten var en drøm, har realiteten kommet bankende på døren flere ganger, sier Kenneth, før han fortsetter:

Men det handler mye om hvordan man tar det, og det finnes som regel alltid en eller flere løsninger i alle mulige situasjoner. Samtidig virker det som markedet blir mer og mer positive til å handle bruktvarer, som gjør at flere og flere kommer til oss kontra de større sportsbutikkene.

I nettbutikken til Kenneth er det, kanskje overraskende, ikke en egen kategori for de brukte varene. Alt flyter i ett, samtidig er de brukte varene tydelig merket. Hjemleveringsalternativene må også kalles imponerende, der gründeren selv tilbyr å kjøre hjem varene innen 24 timer ved bestilling.

Fornøyde kunder er uten tvil drømmemålet til denne engasjerte gründeren. Og det er ikke nødvendigvis en nettbutikk som vokser raskt og sterkt som er det viktigste.

Hovedmålet for Billig Hjemmetrening er ikke å ha stor og rask vekst, men å skape en arbeidsplass som gir trivsel og utfordringer. Selv om det høres ut som en klisjé, har målet hele veien vært å ha fornøyde kunder, så får vekst komme i andre rekke. Etter nesten tre og et halv år med kun toppvurderinger fra kunder, må det kunne sies at målet er oppnådd frem til nå, forteller han.

Hva synes du er det morsomste ved å drive nettbutikk? 

Det morsomste med å drive nettbutikk er å skape sin egen arbeidsplass, stor variasjon i arbeidsoppgaver, de hyggelige møtene med mennesker, den gode følelsen av å treffe med produkter, og friheten av å kunne styre sin egen arbeidsdag.

Skal bli kjent i hele Norge

Til sist får vi muligheten til å bli kjent med det som potensielt kan være svenske Desenios og norske Inzperos fremtidige utfordrer, nemlig plakatbutikken på nett: Northern Poster.

Den drives av to samboerpar fra Bodø, nemlig Christina Norum (34) og Fredrik Ljunggren (39) samt Cathrine Christensen (44) og Kjell Stian Kaspersen (48). Hobbyprosjektet har tatt form det siste året, og er nå blitt en nettbutikk firkløveren er veldig stolte av.

Det forteller Cathrine, som til vanlig jobber som kreativ leder og grafisk designer i reklamebyrået Riktig Spor.

Jeg har alltid tegnet og malt, og det meste av kunsten på veggene hjemme er det jeg selv som har laget. Og tanken på at kanskje andre også ville like bildene mine, har ligget og mørnet i bakhodet, forteller hun til Netthandel.

"Det første salget var en stor milepæl"

Cathrine ble venner med Christina som etter hvert også ble ansatt i Riktig Spor, og idéen om nettbutikken kom til en sen aften. De var jo den perfekte gjengen til å drive en plakatbutikk?

Cathrine som kan form, farge og printeprosessen fra jobben som designer, Christina som er kommunikasjonsrådgiver og kan salg og markedsføring, Fredrik som er megler med erfaring fra egen bedrift som kan det administrative, og snekker og altmuligmann Kjell Stian som kan det meste som er teknisk og praktisk.

Oppskriften på suksess, altså. Selve oppføringen av nettbutikken skal ha tatt lenger tid enn de to samboerparene forventet, men til gjengjeld er de alle mer enn fornøyde med resultatet.

Misjonen vår er å tilby vakre, kule, søte, rare og unike plakater til fornuftige priser, og vi synes det er veldig givende å se at kundene våre liker plakatene våre! Det første salget var en stor milepæl, og det første salget til noen ingen av oss kjenner, var veldig morsomt.

Sortimentet består foreløpig av rundt 170 ulike plakater, men katalogen utvides stadig.

Vi synes det er vanskelig å si hva vi forventer omsetningsmessig, men målet fremover er å bli enda mer kjent i hele Norge, og øke salget sånn at vi har økonomi til å jobbe med langsiktige prosjekter, og tid til å gjøre det vi liker best, som er det å lage fine plakater, forteller Cathrine

Del artikkel: