Utviklingen innen e-handel skjer i en rasende fast. De geografiske grensene har blitt mindre viktige for forbrukerne, noe som medfører at varemerker får muligheten til å skalere salget sitt på flere markeder. Det blir dessuten stadig mer vanlig å handle via mobiltelefonen, og at dette skjer direkte mellom et varemerke og kunden uten mellomledd.
Når det gjelder e-handelen i Norden, er trenden tydelig: Stadig flere store bedrifter velger å bruke en e-handelløsning gjennom en skytjeneste, også kjent som Software as a Service (SaaS). Men hvilke fordeler har egentlig en SaaS-tjeneste sammenlignet med en e-handelplattform som du bygger opp eller kjøper selv? Dette er det vanligste spørsmålet en adm.dir. eller IT-sjef blir stilt før anskaffelsen av en skytjeneste.
Rikard Andersson, CCO hos Jetshop, forklarer:
– Når man starter en e-handel, finnes det to veier å gå.
Først kan IT-sjefen velge teknologien selv og bygge opp nettbutikken fra bunnen av. Et annet alternativ er å velge en ferdig skyløsning hvor man deler funksjoner med andre bedrifter som har lignende behov – også kjent som en SaaS-løsning. Sistnevnte innebærer mange fordeler for bedrifter som vil ha et moderne, problemfritt og kostnadseffektivt nettsalg, sier han.
En vanlig misforståelse om SaaS-løsninger er at de gjør at man blir låst til begrensede funksjoner, men slik er det altså ikke. Når du har et åpent frontend-rammeverk og tilgang til åpne API-er, får du fleksibiliteten til å kunne tilpasse e-handelen din etter dine egne behov. En annen misforståelse er at SaaS kun passer til mindre e-handler, men slik er det absolutt ikke. Mange av de virkelig store e-handlene i Norden og i resten av verden kjører e-handelen sin på en SaaS-plattform.
Mange fordeler med SaaS
SaaS-løsninger passer både til bedrifter som mangler en egen IT-avdeling, og til bedrifter som vil fokusere på å øke nettsalget sitt – uten å måtte bruke interne ressurser på å utvikle, vedlikeholde og oppdatere e-handelplattformen. Når man bruker SaaS, trenger ikke IT-avdelingen å holde styr på for eksempel Googles versjonsoppdateringer, endringer i lovgivning som GDPR eller om tredjepartsapplikasjoner som Klarna, PostNord eller ERP oppdaterer API-ene sine og slipper nye funksjoner.
En SaaS-løsning gir også høy sikkerhet, siden sikkerhetsskanninger, patcher og oppdateringer av operativsystemet blir tatt hånd om av SaaS-leverandøren. En annen fordel med skytjenester er tilgjengeligheten. De kan nås overalt, uten VPN og brannmuråpninger.
Få kontroll over din Total Cost of Ownership
En av de største fordelene med SaaS er at du som bedriftsleder får full kontroll over eierkostnadene til plattformen. Når du bruker en såkalt True SaaS-løsning, bør alle kostnadene for oppdateringer, feature-releaser og bug-håndteringer være inkludert i månedsavgiften[SB3]. Men tilgangen til teknisk support påvirker også Total Cost of Ownership.
– Kanskje personalet ditt har spørsmål angående planlagte kampanjer, trenger teknisk rådgivning eller bare ønsker en ekstra kontroll før de skal publisere nytt innhold på nettstedet. Her er valget av e-handelpartner avgjørende for hvor store de løpende kostnadene dine blir, sier Rikard Andersson.
Han ser en tydelig sammenheng mellom bedrifter som investerer i det som driver forretningene framover, det vil si varemerket og kunderelasjonene, og framgangsrik e-handel. En kort Time to Market er også avgjørende for varemerker som vil øke salget sitt.
– Vi har hjulpet ledende varemerker med å øke salget sitt med flere hundre prosent ved å lansere en e-handel med moderne teknologi, de rette tredjepartsfunksjonene og høy ytelse. Det er unødvendig at detaljhandler skal låse seg til komplekse IT-arkitekturer, kostbare versjonsoppdateringer og dyre konsultenthonorarer når det finnes moderne SaaS-plattformer som lar bedriften fokusere på det som gjør at varemerket skiller seg ut, sier Rikard Andersson.
Slik får du en moderne og kostnadseffektiv e-handel med True SaaS
Les mer om fordelene med SaaS i guiden vår «Delingsøkonomi for rasktvoksende detaljhandler og varemerker», som du kan laste ned her.