ANNONSE

Derfor solgte Mediamarkt til Power: ”Strategisk veldig rett”

Magnus Håkansson, avtroppende adm. direktør i Mediamarkt Sverige.
Linn Adine Andersen

Sverige leverte ikke slik man hadde håpet.

ANNONSE

I går kom nyheten om at Power overtar Mediamarkts svenske virksomhet. Elektronikkjeden tar over både butikkene og deres netthandel, mot at Mediamarkt-eieren, Ceconomy, får en eierandel på 20 prosent av Powers virksomhet i Sverige.

Konsernsjef i Power, Ronny Blomseth, fortalte til Ehandel i går at de først og fremst vil involveres i videre drift ved å være en del av styret. Dessuten fortalte han, selv om han ikke kunne gå inn på detaljer, at prislappen på fusjonen gjenspeiler hvordan det har gått for Mediamarkt de siste årene i Sverige: nemlig trått.

Etter flere tøffe år i Sverige avslørte Ceconomy overfor Ehandel at man har lett etter ulike løsninger for den svenske virksomheten i en lengre periode. Til slutt hadde man mer eller mindre kjørt seg fast.

Det var ikke den eneste veien videre, men strategisk veldig rett for en bra ekspansjon i Skandinavia. Vi hadde trengt å gå inn i de andre markedene også, Finland, Danmark og først og fremst Norge som er et viktig marked for våre konkurrenter, sier Magnus Håkansson, administrerende direktør i Mediamarkt Sverige, til Ehandel.

Dessuten hadde selskapet behøvd betydelige satsinger for å kunne vokse på alvor, i vårt langstrakte naboland. Dette er naturligvis ikke lett når det allerede finnes en tung oppoverbakke å bikke.

Jeg tenker at vi burde ha investert i flere varehus på det svenske markedet, ettersom vi ikke riktig dekker hele kartet i forhold til konkurrentene. Det hadde krevd ytterligere satsinger for å komme dit. Det kan Power gjøre med sin struktur. De er allerede store i Norge, Danmark og Finland, og blir derfor en komplett spiller i Skandinavia – som nummer to i markedet bak Elgiganten/Elkjøp, sier Håkansson.

"Ganske vanskelig"

Hvorfor Sverige har vært så vanskelig for Mediamarkt-konseptet, er nøtten ingen helt har klart å knekke. Faktum er at for bare et par år siden begynte ting å snu i riktig retning, men deretter ble det enda tøffere igjen.

Det svenske markedet fikk litt ekstra energi under covid-perioden, når folk ville ha mer underholdning og bygde om hjemmene sine. Siden har det blitt vanskeligere igjen. Akkurat nå er det ganske vanskelig med kjøpekraften som faller. Men vi har samtidig blitt mer som et veloljet maskineri. Vi jobber nært med kjernefunksjonene og har et teamarbeid som gjør at vi får ting til å skje raskt gjennom hele varehusnettverket. Den måten å arbeide på, som vi har etablert, finnes det en veldig kraft i.

Han påpeker også at man gjennom de siste årene har gjennomført flere forbedringer, som å kutte kostnader og bredde tilbudet med tjenester og telekom, noe de har sett positive effekter av i senere tid.

Hvordan ser du selv på denne avtalen, fra ditt ståsted?

Jeg skal være nøye på at jeg ikke har noe eierskap, men kun representerer selskapet. Jeg har ikke vært med i noen forhandlinger eller planlegging som førte til denne avtalen. Men jeg ser veldig positivt på det. Det har vært spennende og vi har utviklet virksomheten godt de siste årene. Den er i god stand og godt vedlikeholdt, noe som har gjort at vi har kunnet bli en sterk motpart i diskusjonene og gjennomføringen av avtalen. Det er også et fint, naturlig sluttpunkt på forbedringsarbeidet.

"Naturlig å gå videre"

Om alt går som det skal og avtalen godkjennes, ventes den å være i boks en gang i løpet av sommeren. Da vil også Håkansson selv forlate virksomheten for denne gang.

Nå skal jeg være med å forberede den nye eierstrukturen og etter det er det slutt for meg. Jeg har hatt denne typen oppdrag i ganske mange år med snuoperasjoner og forbedringsarbeid i til dels pressede selskap, så det blir helt naturlig å gå videre.

Vet du allerede hva som venter rundt hjørnet?

Jeg kommer til å finne noe lignende igjen, det er jeg ikke urolig for, avslutter Håkansson.

Del artikkel: