Nye tall fra SSB viser at detaljhandelen falt med 5,7 prosent fra november til desember i 2020. Året som helhet skal på sin side ha hatt en økning i omsetningsvoum på 7,7 prosent fra 2019. Det var netthandel som hadde den klart største veksten i fjor, med en vekst på 28,4 prosent.
Dette er rekordtall vi ikke får se igjen i en normalsituasjon. Med tøffe tider for store deler av norsk økonomi har handelen vært viktig for sysselsettingen. Samtidig viser tallene hvor skjevt koronaen rammer handelen, og de som hadde et vanskelig 2020 har fått en enda vanskeligere start på det nye året, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, i en pressemelding.
Virke peker på at sentrumshandelen og de som lever av å selge klær, sko og kosmetikk nok en gang rammes brutalt av nye smitteverntiltak.
Nå ser vi dessverre at pandemien har krevd stenging av handelen på deler av Østlandet. Vi håper vi sammen får stoppet spredningen av viruset, og at de som er stengt kan åpne igjen. Smittetrykket var stort i desember. På samme tid ble desemberhandelen gjennomført med gode smittevernsrutiner og ingen kjente smittetilfeller. Det forteller hvor gode butikkene og kundene er på å ivareta smittevernsrutinene, sier Andersen.
LES OGSÅ: Her ble det handlet mest på nett i 2020
Jubel og fortvilelse
Vin og brennevin, byggevare, bredt vareutvalg og dagligvare var blant vinnerne i 2020 med en vekst på henholdsvis 28, 20, 19 og 16 prosent. Møbler og blomster har også hatt sterk vekst. På samme tid har klær og sko opplevd en nedgang på hele 9 og 20 prosent. Bensinstasjoner har hatt en nedgang på 10 prosent.
Nordmenn har brukt mye av koronaåret 2020 i hjemmet. Dette viser igjen gjennom at vi har kjøpt inn ekstra mye mat og drikke til å nyte i hjemmet, og byggevarer for å gjøre det hyggelig. På samme tid har vi vært mindre sosiale, noe som har gitt mindre behov for å ta oss godt ut med nye klær og sko. Det har gitt deler av handelen en drastisk nedtur, sier Andersen.
Eksplosiv netthandelsvekst
Norske netthandelsbutikker har opplevd sterk vekst over lang tid. Coronasituasjonen har styrket veksten ytterligere. I følge Virke økte netthandelen i norske nettbutikker med 48,9 prosent i desember.
Stadig flere virksomheter tilbyr handel gjennom fysisk butikk og nettbutikk, og på samme tid opplever flere rene netthandelsaktører sterk vekst. Dette skaper kraftig netthandelsvekst. Selv om netthandelen er vekstvinneren i 2020, utgjør fysiske butikker den klart største delen av handelen. Derfor lider de stengte butikkene hardt under koronastengingen vi nå er inne i.
LES OGSÅ: Nettsalget skyter fart etter lockdown - "en svært krevende situasjon"