For rundt ett år siden tok det nesten 300 år gamle selskapet Widforss steget inn i Norge. Selskapet har siden 1729 vært leverandør av utstyr til jegere, og er i dag representert gjennom nettbutikkene Widforss.se og Widforss.no.
Widforss er svensk og eies av Open Air Group, som driver flere nordiske nettbutikker. Målet deres er å bli ledende i Norden innen jakt og friluft. Nå forteller selskapet om hvordan ekspansjonen til Norge har gått så langt.
Det har blitt tatt godt i mot! Vi satte i gang i mars 2019 og tilstrømningen av kunder øker hver dag samtidig som vi får inn mange fine anmeldelser, sier Filip Karlander, CEO i Widforss, til Ehandel.
Norsk kontor
Som daglig leder for den norske virksomheten sitter Lars-Øystein Iversen. Han kom fra stillingen som websjef i nettbutikken Skitt Fiske og har lang erfaring fra bransjen. Til hans store overraskelse fikk han være med på å avgjøre hvor i Norge han skulle jobbe fra, og det norske kontoret endte dermed i netthandelsbyen Sandefjord. Her er det per nå kun et par ansatte, men Karlander uttrykker at det vil bli behov for flere fremover.
LES OGSÅ: Ny nettbutikk i Sandefjord skal ta markedsandeler i jakt- og friluftsbransjen
Akkurat nå har vi to personer i Sandefjord. Samtidig deles blant annnet innkjøp, markedsføring, IT og logistikk mellom Sverige og Norge.
I dag deler Widforss lager med Sveriges største nettapotek Apotea, men har meddelt at de ønsker å åpne et norsk lager på sikt. Den planen består fremdeles.
Når kan det bli aktuelt å åpne et lager her?
Det er vanskelig å svare på, men vi jobber hele tiden med å forbedre våre leveranser fra Morgongåva. Vi når de fleste nordmenn dagen etter, men vil såklart bli bedre hele tiden. Jeg tror så absolutt vi kommer til å få på plass et lager i Norge en gang.
"Glad for at vi tok valget"
Helt siden start skal jakt- og friluftsbutikken ha opplevd sterk vekst i det norske markedet, og har hver måned levert over budsjett med økning fra tidligere måned. Selskapet ønsker ikke å si noe om omsetning foreløpig.
Vi har høye ambisjoner og vårt mål på sikt er å bli størst i vårt segment, men vi har respekt for at det tar tid og ikke kan gjøres på 12 måneder.
Veksten skal ha vært ekstra god i mars og april, men hvorvidt det skyldes sesongen eller dagens situasjon med coronautbruddet er noe uklart.
Vi har opplevd vekst siden start og det er vanskelig å si om det nå kommer av Corona eller ikke, men vi merker at dere nordmenn er veldig glad i å være utendørs og at dere liker vårt sortiment.
Widforss er overbevist om at den lokale tilstedeværelsen i Sandefjord har hatt mye å si for den vellykkede ekspansjonen.
Vi er veldig glad for at vi tok valget med å ha et lokalt kontor i Norge. Den lokale ekspertisen er avgjørende for suksess og for å konkurrere mot de dyktige aktørene som finnes i Norge i dag, avslutter Karlander.