At det er tøffe tider for matkasseselskapet er bare fornavnet. Det er tydelig når LMK-gruppen, som blant annet driver Godt Levert og Adams Matkasse i Norge, slipper sin rapport for årets tredje kvartal.
EBIT-resultatet endte på -26 millioner svenske kroner i Q3. Det er ned 5 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. LMK Group peker som mange andre nå på inflasjon, økte renter og sparsommelige forbrukere.
Inflasjonen har framfor alt påvirket oss med høyere priser på matvarer, brensel, strøm og emballasjemateriale, hvilket presset våre marginaler. Konkurransen på markedet førte også til høyere rabattnivåer hvilket har negativ innvirkning på våre marginaler gjennom minsket nettoomsetning, skriver Walker Kinman, administrerende direktør i LMK Group.
Allerede økt prisene
Samtidig minsker omsetningen med 21 prosent til 206 millioner kroner. Konsernet har også tapt drøye 5 000 kunder siden slutten av 2021 og har nå 74 000 aktive kunder. Nå gjenstår det å se hvordan kundene tar i mot eventuelle fortsatte prisøkninger fremover.
Vi har kunnet motvirke en del av inflasjonens påvirkning gjennom kvartalet med prisøkninger. Prisøkningene har ikke ført til noe merkbart bortfall av kunder, hvilket viser at kundene setter pris på vårt produkt. Vi kommer til å fortsette å vurdere prisjusteringer for å håndtere effektene av inflasjonen, skriver Kinman.