Inntil videre kan Posten Norge rapporte at levering av post, pakker og varer går som normalt over hele landet. Internasjonal utveksling av post, pakker og varesendinger blir i større grad påvirket på grunn av restriksjoner på flytrafikken, som fører til kanselleringer av passasjerfly og redusert kapasitet. Ettersom godstransport anses å ha en samfunnskritisk rolle er grensene innad i EU åpne.
Den alvorlige situasjonen som rammer hele samfunnet vil kunne medføre at vi ikke kan oppfylle alle avtale- og kundeforpliktelser fremover. Vi har derfor varslet at dette er en force majeure situasjon, slik at kunder er forberedt på at situasjonen raskt kan endres, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten, i en pressemelding.
Posten og Bring har nå tett kontakt med sine internasjonale samarbeidspartnere, blant annet de andre posteselskapene i den internasjonale postunion.
Ingen signering ved hjemlevering
Som følger av at flere holder seg hjemme i disse dager har netthandelen økt og det er større etterspørsel av å få varene levert på døren.
For å begrense smitterisiko ved levering av pakke- og varelevering vil Posten og Bring inntil videre ikke lenger la mottaker signere på våre PDA’er. Sjåførene vil registrere leveringen supplert med GPS koordinater, sier Wille.
Selskapet meddeler at medarbeidere i administrative funksjoner som regel har hjemmekontor. Foreløpig skal det være lavt sykefravær i driften, og Posten og Bring har så langt ikke sendt ut noen permitteringsvarsler.