Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dette er forskjellene mellom de yngste og eldste forbrukerne

iStock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Generasjonsskille i netthandelen.

ANNONSE

Det er store skiller mellom den yngre og den eldre generasjonen på visse områder i netthandelen. Mens de eldre er noe reserverte, har de yngre lavere terskel for å handle fra utlandet, via mobilen, samt å lagre kortopplysninger hos nettbutikker.

I 2020 tok Vipps for første gang igjen PayPal og faktura som betalingsmetode ved kjøp på nett. Vipps er soleklart en større favoritt blant de yngre forbrukerne, og den ferske e-handelsrapporten fra Nets viser at mens 35 prosent av de i aldersgruppen 18-29 år foretrekker Vipps som betalingsmetode, er tallet kun 6 prosent i aldersgruppen 65-79 år.

Dette skyldes trolig at unge er mer vant til å ta i bruk nye apper, og er mer opptatt av raske, lettvinte løsninger, skriver Nets i sin e-handelsrapport for 2020.

De eldre forbrukerne holder på kortet som sin favoritt, trolig grunnet vaner og at kortet oppfattes som en trygg og sikker betalingsmetode. Det er dog kun 34 prosent i den eldre aldersgruppen som har lagret kortdetaljene sine hos en nettbutikk, til sammenligning mot over halvparten av de mellom 18-29 år som er mer komfortable med å lagre kortopplysninger hos ulike nettbutikker.

LES OGSÅ: Dobbelt så mye varekjøp på nett: "Det er første gang vi ser"

Det kommer også frem i undersøkelsen at fire av ti nordmenn har avbrutt et kjøp på nettet i løpet av den siste måneden. Her oppgir nesten halvparten av den yngste forbrukergruppen at de har avbrutt et kjøp på nett, mens kun én av fire i aldersgruppen 65-79 år har gjort det samme.

Dette kan tyde på at eldre forplikter seg mer til å fullføre kjøpet enn yngre personer, som på sin side er mer spontane og har lettere for å avbryte kjøp. Samtidig opplever eldre oftere problemer med betalingsprosessen enn den yngre garde, skriver Nets.

Utenlandsk netthandel

27 prosent av de mellom 18 og 29 år har nylig handlet i en utenlandsk nettbutikk. Tallet for de mellom 65 og 79 år er 22 prosent. Dette trolig fordi de eldre er mer opptatt av det trygge, samt at de ønsker å handle i kjente nettbutikker.

Ved spørsmål om hvorfor forbrukerne ikke har handlet hos utenlandske nettbutikker, skiller den yngste aldersgruppen seg ut. For dem er det nemlig høye klima- og miljøbelastninger som er hovedgrunnen til at de ikke ønsker å handle fra utlandet, når det i alle andre aldersgrupper er mindre enn 10 prosent som svarer det samme.

Det er ingen store avvik i svarene fra menn og kvinner, men fordelt etter alder forteller over 42 prosent i aldersgruppen 18–29 år at de har blitt tilbudt å klimakompensere for kjøpet sitt, mens kun elleve prosent i alderen 65–79 år svarer det samme. Går vi dypere inn i tallene, ser vi at den yngre delen av befolkningen er mer villig til å velge miljøvennlig. Hele 45 prosent av personene i aldersgruppen 18–29 år valgte å klimakompensere, mens tallet for den eldste aldersgruppen er 14 prosent, skriver Nets i sin e-handelsrapport.

Del artikkel: