Ifølge rapporten, med det fengende navnet "Brand Trust In the Age of Information Overload", er det først og fremst regelmessige rabattkoder og belønninger som er den største salgsdriveren blant norske kunder.
Hele 44 prosent svarer at det motiverer til kjøp og nesten halvparten av norske kunder ser etter en rabattkode før de kjøper noe på nett. Samtidig svarer nesten en tredjedel at de utsetter kjøp over 1300 kroner til de kan få rabatt.
Gratis retur, og bærekraft
Rapporten avdekker også andre viktige faktorer som kunder ser etter når de skal bestemme seg for å handle. 40 prosent svarer at gratis frakt lokker litt ekstra, og nesten like mange, 39 prosent, foretrekker merker de føler seg tilknyttet til og som de stoler på.
Selv om tillit er det viktigste, har mer enn en tredjedel av norske kunder begynt å stole mindre på merker, nå som det er mer falsk informasjon i omløp. Så, nå som tillit er vanskeligere å vinne, men likevel en svært viktig faktor, sier Jim Rudall, EMEA-sjef i Intuit Mailchimp.
Rask levering, 36 prosent, og gratis retur, 34 prosent, følger tett etter. Men også bærekraft er en viktig faktor.
Resultatene viser at kundene jevnt over bryr seg mer om bærekraft enn pris. 24 prosent oppga at de var mer villige til å kjøpe fra et merke som hadde positiv innvirkning på miljøet, mot 19 prosent som oppga at de var mer villige til å kjøpe fra et merke som var rimelig, men mindre bærekraftig, står det i rapporten.
Toleransen for e-poster
En annen viktig sak er kommunikasjon, og for e-handlere er e-postmarkedsføring en viktig puslespillbrikke. Men det får ikke bli for mye av det gode, og det må være relevant og inspirerende for kundene.
Blant de største grunnene til at norske forbrukere avregistrerer seg fra merkers e-poster, finner vi repetitive eller uinspirerende e-poster, grunnløse påstander om merkets visjon og partiske innspill om sosiale eller politiske temaer, står det i rapporten.
Undersøkelsen avdekker også toleransen for antall e-poster og norske forbrukere avregistrerer seg dersom man sender mer enn fem e-poster i uken.
Det har aldri vært vanskeligere for norske foretak å vinne forbrukernes tillit og engasjement, og dette gjenspeiles i vår nyeste undersøkelse, sier Rudall og fortsetter.
Merker jobber i krevende tider. Det er hard konkurranse og mye støy, sammen med økonomiske og sosiale faktorer som inflasjon og høyere kundeforventninger til etisk adferd og verdier.