ANNONSE

Dette har nordmenn handlet på nett i coronatiden

Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no og Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet.no.
therese.karlsrud.haugen

"Skal ikke se bort ifra en liten babyboom"

ANNONSE

Det er seks måneder siden regjeringen stengte ned Norge. Umiddelbart etter dette flokket nordmenn til dagligvarebutikkene og apotekene for å hamstre alt fra tørrvarer og dopapir til smertestillende og hånddesinfeksjon. Samtidig merket netthandelsaktørene enorm pågang, noe som har fortsatt frem til nå.

Nettmatbutikken Kolonial og nettapoteket Farmasiet har opplevd ekstreme økninger i flere varekategorier. Nå røper de hva nordmennene har hatt på handlelisten under pandemien.

Munnbindsalget er det som helt klart har økt mest da det var svært få privatpersoner som kjøpte dette før Covid-19. Sett opp mot samme periode i fjor snakker vi faktisk om en 400 000% økning. Videre så ser vi at hånddesinfeksjon har økt med 610%, reseptmedisin med 175%, Paracet med 150%, Ibux med 140%, Otrivin med 300%, og produkter for røykeslutt med 100%, meddeler Farmasiet-sjef, Hans Kristian Furuseth, i en pressemelding.

Hos Kolonial forteller Fuchs om liknende økninger.

Med stengte frisører har hårfarging økt med 550%, mens C-vitamin har økt med hele 910%. Den aldri så kjedelige poteten har økt med 700%, revet ost til pizza og håndsåpe med 600% og kaffe 100%. I tillegg har jordbær økt med svimlende 1000%, mye på grunn av at vi har hatt en lenger jordbærsesong enn vanlig, mens salget av vegetar og veganske produkter har mer enn doblet seg siden i fjor. Verdt å nevne er at lunsjvarene også har økt betraktelig, trolig siden mange av våre kunder har hatt hjemmekontor i perioden, sier Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no.

Økte med 150 prosent

I tillegg til munnbind, hårfarge og mat er det også en annen produktgruppe som peker seg ut hos begge netthandelsaktørene, nemlig sexprodukter.

Vi så tidlig en dobling i salget av kondomer og graviditetstester, sier Fuchs i Kolonial.

Hos oss skøyt graviditetstester og glidemiddel-salget i været, begge deler har økt med 150%. Det er jo litt praktisk å få levert denne typen varer på døren. Ettersom det er blitt en såpass stor økning på glidemiddel og graviditetstester skal vi ikke se bort ifra at det kommer en liten babyboom i starten av 2021, spår Furuseth, sier Furuseth i Farmasiet. 

Både Farmasiet og Kolonial forbereder seg på å vokse videre fremover, da begge mener at en betydelig andel av befolkningen har lagt om handlevanene sine permanent.

Vi er fremdeles en liten fisk i et stort dagligvaremarked, og vi tror stadig flere vil handle mat og dagligvarer på nettet, sier Fuchs.

Markedsbalansen i apotekbransjen har endret seg betydelig gjennom de siste seks månedene. Det er mange som nå forstår hvor enkelt netthandel er, og den praktiske biten med å få levert medisinene sine hjem på døren, avslutter Farmasiet-sjefen.

Del artikkel: